THEORETICAL FOUNDATIONS OF THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN TEACHING PHYSICS IN SECONDARY SCHOOL

Authors

  • B.K.BATYRBEKOVA
  • E.DOSSYMOV

Keywords:

information and communication technologies, global informatization, mobile applications

Abstract

Today, one of the main directions of the development of the global cognitive system is the effective use of information and communication technologies in education, the development and dissemination of new technologies. In the conditions of informatization of the education system, it is important to improve and develop teaching methods based on the effective use of ICT in the formation of a student's personality, mastering the basics of secondary education. It is important to deepen the learning process with the help of ICT tools so that students deeply and firmly assimilate the material. Definition of the content of science in school, development of methods of effective use of ICT in teaching and theoretical justification of ways to improve it. Information technologies are the most important and widely used component of the process of using information resources in modern society. To date, it has gone through many evolutionary stages, the main reason for which is the development of scientific and technological progress, the emergence of new information technologies. The experience of teachers in introducing ICT into the educational process, which is reflected in many publications, shows that these technologies contribute to the acquisition of knowledge by students with interest, the comprehensive development of the student as a person. Information and communication resources contribute to the development of logical thinking, the culture of intellectual work, the formation of students' independent work skills, and also have a significant impact on the motivational process of the educational process.

References

Пахомова Н.Ю. Проектное обучение - что это? [Текст] / Н.Ю. Пахомова // Методист. 2010. - №1. - б. 42

Даль В.И., «Толковый словарь живого великорусского языка» [Текст] / В.И. Даль. Издательство Республика. - М.,1997г. – 167б.

Информационные технологии в образовании [Электронный ресурс]. - Режим доступа http://it-n.ru Сеть творческих учителей.

Трутнева Т.П., Проектная деятельность с использованием ИКТ [Текст] / Т.П. Трутнева // Начальная школа. – 2012. - №2. - 8 с.

Кузнецова А.Г., Личностно-ориентированный подход к современному уроку [Текст] / учебное пособие для студ.выс.учеб.заведений, слушателей учреждений дополнительного педагогического образования / А.Г. Кузнецова. - Хабаровск: ХК ИППК ПК, 2012. - 94 с.

Дятлова В.С., Информационно-коммуникационные технологии в системе образования [Электронный ресурс] :. - URL: https://monster-evo.ru/belinskijj/sovremennye-ikt-v-obrazovanii-informacionno-kommunikacionnye-tehnologii-v/

Бурункин Д.А., Инновационные проекты муниципальной системы образования [Текст] / Д.А.Бурункин, Л.В.Шмелькова. - Курган: МУ «Курганский городской инновационно-методический центр», 2012. - с 102-103.

Ярусов И.В. Использование информационно-коммуникационных технологий в процессе обучения физике [Текст] / И.В. Ярусова // Информационные технологии в образовании. Сборник тезисов первой городской конференции 24 апреля 2011 г.; отв. ред. О.Н. Турпакова. – Пермь, 2011. – с.32.

Чистоедова Н.Н. ,Использование компьютерных презентаций на уроках математики для развития познавательного интереса учащихся [Текст] / Н. Н. Чистоедова // Пути совершенствования современной системы образования. - 2008. - с. 114- 116.

Использование Web 2.0 платформы Nearpod для организации самостоятельной работы учащихся на уроках английского языка[Электронный ресурс]– Электрон. дан. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/ispolzovanie-web-2-0-platformy-nearpod-dlya-organizatsii-samostoyatelnoy-raboty-uchaschihsya-na-urokah-angliyskogo-yazyka

Published

2022-03-24