Steam Education is a Model for the Formation of Professional Competencies for Future Technicians

Authors

  • Seilova Z.T. Korkyt Ata Kyzylorda University
  • Tulentayeva G.S. Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University

Keywords:

STEAM technology, convergent approach, education, competencies.

Abstract

The educational life of the modern school is a huge field for observation and analysis. A variety of technologies are used in the world to enhance cognitive activity and increase the role of independence in the activities of students creating new forms and methods within the educational process. STEAM technologies are actively used in the system of additional education. However, their use in the main educational process has not been practically studied. In the research materials, the works foreign and distant foreign and domestic scientists are considered. In most of the conducted works on STEAM education, opportunities are considered in the system of additional education and in the system of school education. In this article, we explore STEAM technologies as a way to form the professional competencies of future technicians. It should be noted that its implementation in STEAM education of the main criteria of professional competence such as: development of spatial thinking and ability to work with three-dimensional forms; development of creative abilities of students; familiarization with modern trends in design and architecture; advanced training in special professional programs; learn to organize your activity and pay for your idea in reality. This article explores STEAM technologies as a way to form the professional competencies of future technical specialists.

References

Дүниежүзілік экономикалық форум баяндамасынан. [Elektronik kaynak]. URL: http://reports.weforum.org/global-risks-2019/chapter-one/&nbsp. (erişim tarihi: 20.12.2022)

Алексеев Н.Г., Леонтович А.В., Обухов А.С., Фомина Л.Ф. Концепция развития исследовательской деятельности студентов // Научно-иссдедовательская работа школьников. – 2002. – №1. – С. 24–33.

Сорокина Т.Е. От Stem к Steam-образованию через программную среду Scratch. // Современные информационные технологии и ИТ-образование. – 2015. – №11. – С. 362–366.

Dahlberg M.L., Byars-Winston A. The science of effective mentorship in STEMM. – 2019. [Elektronik kaynak]. URL: https://eric.ed.gov/?id=ED600039 DOI: 10.17226/25568 (erişim tarihi: 25.12.2022)

Ejiwale J.A. Barriers to successful implementation of STEM education // Journal of Education and Learning. – 2013. – №7(2). – P. 63–74.

Конюшенко С.М., Жукова М.С., Мошева Е.А. Образование STEM против STEAM: изменение понимания того, как преподавать? // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2018. – №2 (44). – С. 99–103.

STEAMS практики в образовании. Дайджест. выпуск 7. [Elektronik kaynak]. URL: https://www.mgpu.ru/wp-content/uploads/2021/02/Dajdzhest-vypusk-7-2.pdf. (erişim tarihi: 28.12.2022)

Honey M., Pearson G., Schweingruber H. STEM Integration in K-12 Education: Status // Prospects, and an Agenda for Research. – 2014. [Elektronik kaynak]. URL: https://nap.nationalacademies.org/catalog/18612/stem-integration-in-k-12-education-status-prospects-and-an (erişim tarihi: 05.01.2023)

Обухов А.С. От исследовательской активности к исследовательской деятельности: учение через открытия. Научно-практичесое образование, исследовательская подготовка, STEAM-образование: новые типы учебных ситуаций. // Сборник докладов IX Международной научно-практической конференции: Научно-исследовательская деятельность студентов в современном образовательном пространстве. Том 1. / Под ред. А.С. Обухова. – М.: МОД «Исследователь», 2018. – С. 20–34. [Elektronik kaynak]. URL: https://ioe.hse.ru (erişim tarihi: 07.01.2023)

Уваров А.Ю. Исследовательский подход в преподавании естественных наук за рубежом. Научно-практичесое образование, исследовательская подготовка, STEAM-образование: новые типы учебных ситуаций. // Сборник докладов IX Международной научно-практической конференции: Научно-исследовательская деятельность студентов в современном образовательном пространстве. Том 1. / Под ред. А.С. Обухова. – М.: МОД «Исследователь», 2018. – С. 34–55. [Elektronik kaynak]. URL: https://ioe.hse.ru (erişim tarihi: 07.01.2023)

Jolly A. STEM by Design. Strategies and Activities for Grades 4-8. E-Book. – 2017. – 168 p. [Elektronik kaynak]. URL: https://www.routledge.com/STEM-by-Design-Strategies-and-Activi- ties-forGrades-4-8/Jolly/p/book/9781138931060 (erişim tarihi: 07.01.2023)

Материалы седьмого национального заседания STEM - САММИТ, Германия. – 2019, 27 июнь. [Elektronik kaynak]. URL: https://www.siemens-stiftung.org/en/media/news/7th-national-stem-summit-in-berlin/ (erişim tarihi: 09.01.2023)

Иманова А.Н., Самуратова Р.Т., Жуманбаева А.О. Паровые технологии: инновации в естественнонаучном образовании // Достижения науки и образования. – 2018. – №2 (8(30). – С. 75–76.

Аристова И.Л., Есипенко Е.А., Шарафьева К.Р., Масленникова Е.П. и др. Пространственные способности: структура и этиология // Вопросы психологии. –2018. – №1. – С. 118–126.

Евладова Н.В. Формирование информационной компетентности студентов экономических специальностей ССУЗов: дисс. ... канд. пед. наук. – Комсомольск на Амуре, 2006. – 206 с. [Elektronik kaynak]. URL: https://www.dissercat.com/content/formirovanie-informatsionnoi-kompetentnosti-studentov-ekonomicheskikh-spetsialnostei-ssuzov- (erişim tarihi: 09.01.2023)

Морозова О.В., Духанина Е.С. STEAM-технологии в дополнительном образовании детей // Баландинские чтения. Том ХІV. – С. 553–556. [Elektronik kaynak]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/steam-tehnologii-v-dopolnitelnom-obrazovanii-detey/viewer. (erişim tarihi: 09.01.2023)

Фрумин И. Д. и др. Универсальные компетентности иновая грамотность: чему учить сегодня для успеха завтра // Современная аналитика образования. – 2018. – №2. – С. 1–25.

Гриншкун В.В. Проблемы и пути эффективного использования технологий информатизации в образовании // Вестник Московского университета. Серия 20. Педагогические науки. – 2018. – №2. – С. 34–47. [Elektronik kaynak]. URL: https://msupress.com/catalogue/magazines/archiv/vestnik-moskovskogo-universiteta-seriya-20-pedagogicheskoe-obrazovanie/2302/ (erişim tarihi: 10.01.2023)

Чакир М. Конструктивные подходы к обучению науке и их значение для научной педагогики: обзор литературы // Международный журнал экологического и научного образования. – 2008. – №3 (4). – С. 193–206. [Elektronik kaynak]. URL: http://www.sciepub.com/reference/251913 (erişim tarihi: 10.01.2023)

REFERENCES

Duniejuzilik ekonomikalyq forum baiandamasynan. [Electronic resource]. URL: http://reports.weforum.org/global-risks-2019/chapter-one/ (date of access: 20.12.2022) [in Kazakh]

Alekseev N.G., Leontovich A.V., Obuhov A.S., Fomina L.F. Koncepcia razvitia issledovatelskoi deiatelnosti studentov // Nauchno-issdedovatelskaia rabota shkolnikov. – 2002. – №1. – S. 24–33. [in Russian]

3.Sorokina T.E. Ot Stem k Steam-obrazovaniu cherez programnuiu sredu Scratch // Sovremennye informacionnye tehnologii i IT-obrazovanie. – 2015. – №11. – S. 362–366. [in Russian]

Dahlberg M.L., Byars-Winston A. The science of effective mentorship in STEMM. – 2019. [Electronic resource]. URL: https://eric.ed.gov/?id=ED600039 DOI: 10.17226/25568 (date of access: 25.12.2022)

Ejiwale J.A. Barriers to successful implementation of STEM education // Journal of Education and Learning. – 2013. – №7(2). – P. 63–74.

Koniushenko S.M., Jukova M.S., Mosheva E.A. Obrazovanie STEM protiv STEAM: izmenenie ponimania togo, kak prepodavat? // Izvestia Baltiiskoi gosudarstvennoi akademii rybopromyslovogo flota: psihologo-pedagogicheskie nauki. – 2018. – №2 (44). – S. 99–103. [in Russian]

STEAMS praktiki v obrazovanii. Daidjest. Vypusk 7. [Electronic resource]. URL: https://www.mgpu.ru/wp-content/uploads/2021/02/Dajdzhest-vypusk-7-2.pdf. (date of access: 28.12.2022) [in Russian]

Honey M., Pearson G., Schweingruber H. STEM Integration in K-12 Education: Status // Prospects, and an Agenda for Research. – 2014. [Electronic resource]. URL: https://nap.nationalacademies.org/catalog/18612/stem-integration-in-k-12-education-status-prospects-and-an (date of access: 05.01.2023)

Obuhov A.S. Ot issledovatelskoi aktivnosti k issledovatelskoi deiatelnosti: uchenie cherez otkrytia. Nauchno-prakticheskoe obrazovanie, issledovatelskaia podgotovka, STEAM-obrazovanie: novye tipy uchebnyh situaci // Sbornik dokladov IX Mejdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferencii: Nauchno-issledovatelskaia deiatelnost studentov v sovremennom obrazovatelnom prostranstve. Tom 1 / pod red. A.S. Obuhova. – M.: MOD «Issledovatel», 2018. – S. 20–34. [Electronic resource]. URL: https://ioe.hse.ru (date of access: 07.01.2023) [in Russian]

Uvarov A.Iu. Issledovatelski podhod v prepodavanii estestvennyh nauk za rubejom. Nauchno-prakticheskoe obrazovanie, issledovatelskaia podgotovka, STEAM-obrazovanie: novye tipy uchebnyh situaci // Sbornik dokladov IX Mejdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferencii: Nauchno-issledovatelskaia deiatelnost studentov v sovremennom obrazovatelnom prostranstve. Tom 1 / pod red. A.S. Obuhova. – M.: MOD «Issledovatel», 2018. – S. 34–55. [Electronic resource]. URL: https://ioe.hse.ru (date of access: 07.01.2023) [in Russian]

Jolly A. STEM by Design. Strategies and Activities for Grades 4-8. E-Book. – 2017. – 168 p. [Electronic resource]. URL: https://www.routledge.com/STEM-by-Design-Strategies-and-Activi- ties-forGrades-4-8/Jolly/p/book/9781138931060 (date of access: 07.01.2023)

Materialy sedmogo nacionalnogo zasedania STEM - SAMMIT, Germania. – 2019. [Electronic resource]. URL: https://www.nationalesmintforum.de/veranstaltungen/7-nationaler-mint-gipfel-2019/ (date of access: 09.01.2023) [in Russian]

Imanova A.N., Samuratova R.T., Jumanbaeva A.O. Parovye tehnologii: innovacii v estestvenonauchnom obrazovanii // Dostijenia nauki i obrazovania. – 2018. – №2 (8(30). – S. 75–76. [in Russian]

Aristova I.L., Esipenko E.A., Sharafeva K.R., Maslennikova E.P. i dr. Prostranstvennye sposobnosti: struktura i etiologia //Voprosy psihologii. – 2018. – №1. – S. 118–126. [in Russian]

Evladova N.V. Formirovanie informacionnoi kompetentnosti studentov ekonomicheskih spesialnostei SSUZov. dis. ... kand. ped. nauk. – Komsomolk na Amure, 2006. – 206 s. [Electronic resource]. URL: https://www.dissercat.com/content/formirovanie-informatsionnoi-kompetentnosti-studentov-ekonomicheskikh-spetsialnostei-ssuzov- (date of access: 09.01.2023) [in Russian]

Morozova O.V., Duhanina E.S. STEAM-tehnologii v dopolnitelnom obrazovanii detei: Balandinskie chtenia. Tom: XIV. – S. 553–556. [Electronic resource]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/steam-tehnologii-v-dopolnitelnom-obrazovanii-detey/viewer. (date of access: 09.01.2023) [in Russian]

Frumin I.D. i dr. Universalnye kompetentnosti I novaia gramotnost: chemu uchit segodnia dlia uspeha zavtra // Sovremennaia analitika obrazovania. – 2018. – №2. – S. 1–25. [in Russian]

Grinshkun V.V. Problemy i puti effektivnogo ispolzovania tehnologii informatizacii v obrazovanii. // Vestnik Moskovskogo universiteta. Seria 20. Pedagogicheskie nauki. – 2018. – №2. – S. 34–47. [Electronic resource]. URL: https://msupress.com/catalogue/magazines/archiv/vestnik-moskovskogo-universiteta-seriya-20-pedagogicheskoe-obrazovanie/2302/ (date of access: 10.01.2023) [in Russian]

Chakir M. Konstruktivnye podhody k obucheniu nauke i ih znachenie dlia nauchnoi pedagogiki: obzor literatury // Mejdunarodnyi jurnal ekologicheskogo i nauchnogo obrazovania. – 2008. – №3 (4). – S. 193–206. [Electronic resource]. URL: http://www.sciepub.com/reference/251913 (date of access: 10.01.2023) [in Russian]

Published

2023-09-30