The effectiveness of using electronic resources in teaching physics

Authors

  • A.S. Maksat Khoja Akhmet Yassawi Kazakh-Turkish International University
  • A.H. Sarybaeva Khoja Akhmet Yassawi Kazakh-Turkish International University

Keywords:

electronic resource, information technology, physics, atomic structure, training.

Abstract

The article discusses the processes of development of the modern information society and electronic educational resources that make it necessary to use information technologies in the field of Education. The use of updated teaching methods in education, work in an innovative direction is becoming an important part of modern requirements. In education and training, digital technologies create a new context, adding new information technologies with the types of resources that research centers are currently creating to convey information. The features of methods for working with electronic educational resources, evaluating tasks, as well as the possibilities of using e-learning tools and evaluating their effectiveness were considered.

Electronic resources can effectively help at all stages of the educational process, including in the interpretation of new material, repetition of the topic, consolidation and assessment of knowledge and skills. It is noted that electronic educational resources can be presented in various formats, such as text, graphics, photos, videos, sound and animation, the features of the use of thinking and practical abilities and various ways of perception. It was found that the use of electronic educational resources in the educational process expands the possibilities of using new

information technologies. In addition, a number of analysis of electronic educational resources was carried out in physics lessons, including in the Department of atomic construction, designed to promote the development of new opportunities, the development of creative skills through the use of modern electronic resources. We also focused on electronic resources that contribute to independent work and increase interest in classes.

The possibilities of innovative types of educational resources formed on the basis of the use of innovative information and communication technologies and various ways of their implementation in the field of pedagogy today are considered.

References

Бидайбеков Е.Ы., С.Г.Григорьев, В.В.Гриншкун. Создание и использование образовательных электронных изданий и ресурсов: учебо-метод. пособие. – Алматы: КазНПУ, 2006.

Бакланова Г.А. Формирование готовности будущего учителя начальных классов к использованию цифровых образовательных ресурсов: автореф. канд. пед наук. – Барнаул, 2013.

Кириллова, Т.В. Применение электронных образовательных ресурсов в процессе методической подготовки будущего учителя физики / И.А. Крутова, Т.В. Кириллова // Современные проблемы науки и образования. – 2015.

Бабанский Ю.С. Компьютеризация процесса обучение в педагогическом вузе и средней школе: учебное пособие. – 2019.

Нургалиева Г.Г. Страновой отчет о внедрении инфармационно- коммуникационных технологий в систему общего образование республики Казахстан – Алматы, 2019.

Морозова, И.В. Классификация информационных электронных образовательных ресурсов // IX Всероссийская на-учно-практическая конференция «Применение информационно-коммуникационных технологий в образовании» «ИТО-Марий Эл-2012». – Марий Эл, 2012.

Грицай, А.А. Роль информационных технологий в современном образовании / Материалы 5-й международной на-учной конференции “PROBLEMS OF MODERN EDUCATION”, Прага, 2014.

Баяндин Д.В., Мухин О.И. Структурно – логическая школьного курса физикив электронных средствах образовательного назначения. – 2013.

Кириллова Т.В. Электронный образовательный ресурс как средство реализации методики формирования методических умений у будущих учителей физики / Т.В. Кириллова // Современные наукоемкие технологии. – 2019.

Adawiyah, R., Harjono, A., Gunawan, G., & Hermansyah, H. (2019). Interactive e-book of physics to increase students’ creative thinking skills on rotational dynamics concept. In Journal of Physics: Conference Series.

Кириллова Т.В. Применение ЭОР для формирования у студентов деятельности по проектированию и проведению уроков физики / Т.В.Кириллова // Цифровая образовательная среда – интеграционная платформа развития учителя и учащегося: материалы Всероссийской научно-практической конференции / науч. ред. Е.А. Дьякова. –Армавир: РИО АГПУ, 2021.

Adeyoein S.O, Idowu T.A, Sowole A.O. Awareness, access, and use of electronic information resources among the seminarians in Nigeria. Journal of Religious and Theological Information. 2016;

Зенкина С. В. Электронные образовательные ресурсы в составе информационно-образовательной среды [Текст]: учеб. пособие / С.В. Зенкина, Т. Н. Суворова, М. В. Николаев. – Киров: Радуга-Пресс, 2015.

Хасанова С. Л. Технология разработки электронно-образовательных ресурсов: монография / С. Л. Хасанова, Н. В. Чиганова. – Стерлитамак : Стерлитамакский филиал БашГУ, 2016.

Bıdaıbekov E.Y., S.G.Grıgorev, V.V.Grınshkun. Sozdanıe ı ıspolzovanıe obrazovatelnyh elektronnyh ızdanıı ı resursov: uchebo-metod. posobıe. – Almaty: KazNPU, 2006.

Baklanova G.A. Formırovanıe gotovnostı budushego uchıtelia nachalnyh klassov k ıspolzovanıu cıfrovyh obrazovatelnyh resursov: avtoref. kand. ped nauk. – Barnaul, 2013.

Kırıllova, T.V. Prımenenıe elektronnyh obrazovatelnyh resursov v processe metodıcheskoı podgotovkı budushego uchıtelia fızıkı / I.A. Krutova, T.V. Kırıllova // Sovremennye problemy naukı ı obrazovanıa. – 2015

Babanskıı Ю.S. Kompyuterızacıa processa obuchenıe v pedagogıcheskom vuze ı sredneı shkole: uchebnoe posobıe. – 2019

Nurgalıeva G.G. Stranovoı otchet o vnedrenıı ınfarmacıonno-kommunıkacıonnyh tehnologıı v sıstemu obshego obrazovanıe respublıkı Kazakhstan – Almaty, 2019.

Morozova, I.V. Klassıfıkacıa ınformacıonnyh elektronnyh obrazovatelnyh resursov // IX Vserossııska na-uchno-praktıcheskaia konferencıia «Prımenenıe ınformacıonno-kommunıkacıonnyh tehnologıı v obrazovanıı» «ITO-Marıı El-2012». – Marıı El, 2012.

Grıцaı, A.A. Rol ınformacıonnyh tehnologıı v sovremennom obrazovanıı / Materıaly 5-ı mejdunarodnoı na-uchnoı konferencıı “PROBLEMS OF MODERN EDUCATION”, Praga, 2014.

Baiandın D.V., Muhın O.I. Strukturno – logıcheska shkolnogo kursa fızıkıv elektronnyh sredstvah obrazovatelnogo naznachenıa. – 2013.

Kırıllova T.V. Elektronnyı obrazovatelnyı resurs kak sredstvo realızacıı metodıkı formırovanıa metodıcheskıh umenıı u budushıh uchıteleı fızıkı / T.V. Kırıllova // Sovremennye naukoemkıe tehnologıı. – 2019.

Adawiyah, R., Harjono, A., Gunawan, G., & Hermansyah, H. (2019). Interactive e-book of physics to increase students’ creative thinking skills on rotational dynamics concept. In Journal of Physics: Conference Series.

Kırıllova T.V. Prımenenıe EOR dla formırovanıa u studentov deatelnostı po proektırovanıiu ı provedenıiu urokov fızıkı / T.V.Kırıllova // Cıfrovaia obrazovatelnaia sreda – ıntegracıonnaia platforma razvıtıa uchıtelia ı uchaщegosia: materıaly Vserossııskoı nauchno-praktıcheskoı konferenцıı / nauch. red. E.A. Diakova. –Armavır: RIO AGPÝ, 2021.

Adeyoein S.O, Idowu T.A, Sowole A.O. Awareness, access, and use of electronic information resources among the seminarians in Nigeria. Journal of Religious and Theological Information. 2016;

Zenkına S. V. Elektronnye obrazovatelnye resursy v sostave ınformacıonno-obrazovatelnoı sredy [Tekst]: ucheb. posobıe / S.V. Zenkına, T. N. Suvorova, M. V. Nıkolaev. – Kırov: Raduga-Press, 2015.

Hasanova S. L. Tehnologıa razrabotkı elektronno-obrazovatelnyh resursov: monografıa / S. L. Hasanova, N. V. Chıganova. – Sterlıtamak : Sterlıtamakskıı fılıal BashGU, 2016.

Published

2024-03-27