Postmodernist Text as Didactic Teaching Tool for Philologist Students

Yazarlar

  • G.Y. Yengsebay Al-Farabi Kazakh National University
  • A.S. Demchenko Al-Farabi Kazakh National University
  • A.O. Azizova Hoca Ahmet Yesevi Uluslararası Kazak Türk Üniversitesi

Anahtar Kelimeler:

express course, case technology, innovative teaching techniques, intertextual analysis, parable analysis, Trello kanban board.

Özet

This article is a theoretical and practical justification for creating courses and
didactic materials for offline-online teaching, that is, such a way of studying the subject with
students of philology, the effectiveness of which would not depend on the transition from offline to online mode of learning and vice versa. Based on the research the author proposes to study the literature of postmodernism with the help of case study methodology and Trello technology. Shows the use of innovative methods in teaching the philological discipline to improve the level of
linguistic and cultural competence of students, as well as ways of presenting the material during the classroom sessions. The article demonstrates how general theoretical and highly specialized
practical tasks are combined in one case. Auxiliary didactic material in the form of scientific articles and dissertations is indicated, the purpose of this aspect of the assignment is to teach students how to work with scientific sources. The schemes created for the study of the novel within the framework of case technology are presented. This article describes the methodology for creating an express course for philology students studying the literary direction of postmodernism. This method is relevant during the transition to online learning, when creating electives, in teaching a number of disciplines related to the study of modern literature. The novel by Sasha Sokolov “School for Fools” (“Shkola dlia durakov”) is taken as an example-base, but it can be any novel in the genre of post-structuralism at the discretion of the teacher. Studying the novel of the 20th century, a novel in the genre of post-structuralism, where there is a variety of genre forms, can be a good basis for a quick and effective development of the topic.

Referanslar

Ерофеев В.В. Время для частных бесед: Интервью с Сашей Соколовым // Октябрь. – 1989. –

№8. – С. 195–202.

Сысоева О.А. Пародийная функция жанровых вставок в романе Саши Соколова «Школа для

дураков» // Филология: научные исследования. – 2019. – №3. [Электронный ресурс]. URL:

https://cyberleninka.ru/article/n/parodiynaya-funktsiya-zhanrovyh-vstavok-v-romane-sashi-sokolovashkola-dlya-durakov

Агеносов В.В. Слово к молодому читателю // В кн.: Русская литература XX века. В 2 ч. – Ч. 1. –

М.: Дрофа, 2004. – С. 3–5.

Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Мищенко А.И., Шиянов Е.Н. Педагогика. – М.: Школьная пресса,

– 512 с.

Методика воспитательной работы / под ред. Сластенина В.А. – М.: Академия, 2009. – 160 с.

Липовецкий М.Н. Русский постмодернизм: Очерки исторической поэтики. – Екатеринбург:

Уральский гос. пед. ун-т, 1997. – 317 с.

Скоропанова И.С. Русская постмодернистская литература. – М.: Флинта: Наука, 2007. – 608 с.

Воробьева Е.П. Литературная рефлексия в русской постмодернистской прозе: А. Битов, Саша

Соколов, В. Пелевин: дис. … канд. филол. наук. – Барнаул, 2004. – 157 с.

Давлетьярова А.Т. Особенности синтаксиса предложения в прозе русского постмодернизма (на

материале произведений С. Соколова, Т. Толстой и В. Сорокина): автореф. ... канд. филол.

наук. – СПб., 2007. – 21 с.

Тюленева Е.М. «Пустой знак» в постмодернизме: теория и русская литературная практика:

автореф. … док. филол. наук. – Иваново, 2006. – 36 с.

Диваков С.В. Жанрообразующая роль диалога в романе Саши Соколова «Школа для дураков» //

Вестник ТвГУ. Серия: Филология. – 2011. – №3. – С. 211–215.

Диваков С.В. Творчество Саши Соколова. Проблемы жанра: автореф. ... канд. фил. наук. – Тверь,

– 211 с.

Баранов Д.К. Эпиграфы «Школы для дураков» Саши Соколова как ключ к пониманию структуры

романа // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. – 2019. – №16 (3). –

C. 338–353. https://doi.org/10.21638/spbu09.2019.301

Колесникова А.Ю., Крюкова Л.Б. Постмодернистский текст: методический и лингвистический

аспекты интерпретации в иноязычной аудитории. [Электронный ресурс]. URL:

file:///D:/Downloads/postmodernistskiy-tekst-metodicheskiy-i-lingvisticheskiy-aspekty-interpretatsii-vinoyazychnoy-auditorii-1.pdf (дата обращения 19.01.2023)

Бабенко Н.Г. Язык русской прозы эпохи постмодерна: динамика лингвопоэтической нормы:

автореф. ... док. фил. наук. – СПб., 2008. – 31 c.

Современные проблемы информатизации образования: монография / отв. ред. М.П. Лапчик. –

Омск: Изд-во ОмГПУ, 2017. – 404 с.

Гурко Е. Тексты деконструкции. Деррида Ж. Differance. – Томск: Водолей, 1999. – 160 с.

Джеймисон Ф. Симптомы теории или симптомы для теории? // Без темы. – 2007. – №3(5). – С. 5–

Женетт Ж. Фигуры: В 2 т. – Т. 1. – М.: Изд-во им. Сабашниковых, 1998. – 469 c.

Кристева Ю. Избранные труды: Разрушение поэтики. – М.: «Российская политическая

энциклопедия» (РОССПЭН), 2004. – 656 c.

Барт Р. Избранные работы: Семиотика: Поэтика / пер. с фр. Сост., общ. ред. и вступ. ст. Г.К.

Косикова. – М.: Прогресс, 1989. – 616 c.

Кременцова М.Л. Художественный мир Саши Соколова: автореф. ... канд. фил. наук. – М.,

– 18 c.

Саша Соколов. Школа для дураков. – СПб.: Симпозиум, 2001. – 280 с. 24. Азеева И.В. Саша Соколов «Школа для дураков»: опыт интерпретации игрового текста: учебное

пособие. – Ярославль: Ярославский государственный театральный институт, 2015. – 140 с.

Erofeev V.V. Vremia dlia chastnyh besed: Interviu s Sashei Sokolovym [Time for private

conversations: An interview with Sasha Sokolov] // Oktiabr. – 1989. – №8. – S. 195–202. [in Russian]

Sysoeva O.A. Parodinaia funkcia janrovyh vstavok v romane Sashi Sokolova «Shkola dlia durakov» //

Filologia: nauchnye issledovania. – 2019. – №3. [Electronic resource]. URL:

https://cyberleninka.ru/article/n/parodiynaya-funktsiya-zhanrovyh-vstavok-v-romane-sashi-sokolovashkola-dlya-durakov [in Russian]

Agenosov V.V. Slovo k molodomu chitateliu [A word to the young reader] // V kn.: Russkaia literatura

XX veka. V 2 ch. – Ch. 1. – M.: Drofa, 2004. [in Russian]

Slastenin V.A., Isaev I.F., Mishenko A.I., Shianov E.N. Pedagogika [Pedagogy]. – M.: Shkolnaia

pressa, 2004. – 512 s. [in Russian]

Metodika vospitatelnoi raboty [Methods of educational work] / pod red. Slastenina V.A. – M.:

Akademia, 2009. – 160 s. [in Russian]

Lipovecki M.N. Russki postmodernism: Ocherki istoricheskoi poetiki [Russian Postmodernism: Essays

on Historical Poetics]. – Ekaterinburg: Uralski gos. ped. un-t, 1997. – 317 s. [in Russian]

Skoropanova I.S. Russkaia postmodernistskaia literature [Russian Postmodern literature]. – M.: Flinta:

Nauka, 2007. – 608 s. [in Russian]

Vorobieva E.P. Literaturnaia refleksia v russkoi postmodernistskoi proze: A. Bitov, Sasha Sokolov, V.

Pelevin [Literary reflection in Russian Postmodern prose: A. Bitov, Sasha Sokolov, V. Pelevin]: dis. …

kand. filol. nauk. – Barnaul, 2004. – 157 s. [in Russian]

Davletiarova A.T. Osobennosti sintaksisa predlojenia v proze russkogo postmodernizma (na materiale

proizvedeni S. Sokolova, T. Tolstoi i V. Sorokina) [Features of sentence syntax in the prose of Russian

postmodernism (based on the works of S. Sokolov, T. Tolstoy and V. Sorokin)]: avtoref. ... kand. filol.

nauk. – SPb., 2007. – 21 s. [in Russian]

Tiuleneva E.M. «Pustoi znak» v postmodernizme: teoria i russkaia literaturnaia praktika [The “Empty

Sign” in Postmodernism: Theory and Russian Literary Practice]: avtoref. … dok. filol. nauk. – Ivanovo,

– 36 s. [in Russian]

Divakov S.V. Janroobrazuiushaia rol dialoga v romane Sashi Sokolova «Shkola dlia durakov» [The

genre-forming role of dialogue in Sasha Sokolov's novel “School for Fools”] // Vestnik TvGU. Seriya:

Filologiya. – 2011. – №3. – S. 211–215. [in Russian]

Divakov S.V. Tvorchestvo Sashi Sokolova. Problemy janra [The work of Sasha Sokolov. Problems of

the genre]: avtoref. ... kand. fil. nauk. – Tver, 2012. – 211 s. [in Russian]

Baranov D.K. Epigrafy «Shkoly dlia durakov» Sashi Sokolova kak kliuch k ponimaniu struktury

romana [The epigraphs of Sasha Sokolov's "School for Fools" as a key to understanding the structure of

the novel] // Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Iazyk i literatura. – 2019. №16 (3). – S. 338–

https://doi.org/10.21638/spbu09.2019.301 [in Russian]

Kolesnikova A.Iu., Kriukova L.B. Postmodernistski tekst: metodicheski i lingvisticheski aspekty

interpretacii v inoyazychnoi auditoria [Postmodern text: methodological and linguistic aspects of

interpretation in a foreign language audience]. [Electronic resource]. URL:

file:///D:/Downloads/postmodernistskiy-tekst-metodicheskiy-i-lingvisticheskiy-aspekty-interpretatsii-vinoyazychnoy-auditorii-1.pdf (date of access 19.01.2023) [in Russian]

Babenko N.G. Iazyk russkoi prozy epohi postmoderna: dinamika lingvopoeticheskoi normy [The

language of Russian prose of the Postmodern era: the dynamics of the linguistic and poetic norm]:

avtoref. ... dok. fil. nauk. – SPb., 2008. – 31 s.

Sovremennye problemy informatizacii obrazovania [Modern problems of informatization of education]:

monografia / otv. red. M.P. Lapchik. – Omsk: Izd-vo OmGPU, 2017. – 404 s. [in Russian]

Gurko E. Teksty dekonstrukcii. Derrida J. Difference [Deconstruction texts. Derrida J. Difference]. –

Tomsk: Vodolei, 1999. – 160 s. [in Russian] 18. Djeimison F. Simptomy teorii ili simptomy dlia teorii? [Symptoms of theory or symptoms for theory] //

Bez temy. – 2007. – №3(5). – S. 5–9. [in Russian]

Jenett J. Figury [Figures]: V 2 t. – T. 1. – M.: Izd-vo im. Sabashnikovyh, 1998. – 469 s. [in Russian]

Kristeva Iu. Izbrannye trudy: Razrushenie poetiki [Selected works: The Destruction of Poetics]. – M.:

«Rossiskaia politicheskaia enciklopedia» (ROSSPEN), 2004. – 656 s. [in Russian]

Bart R. Izbrannye raboty: Semiotika: Poetika [Selected works: Semiotics: Poetics] / per. s fr. Sost.,

obsh. red. i vstup. st. G.K. Kosikova. – M.: Progress, 1989. – 616 s. [in Russian]

Kremencova M.L. Hudojestvennyi mir Sashi Sokolova: avtoref. ... kand. fil. nauk. – M., 1996. – 18 s.

[in Russian]

Sasha Sokolov. Shkola dlia durakov [A school for fools]. – SPb.: Simpozium, 2001. – 280 s. [in

Russian]

Azeeva I.V. Sasha Sokolov «Shkola dlia durakov»: opyt interpretacii igrovogo teksta [Sasha Sokolov

“School for fools”: the experience of interpreting the game text]: uchebnoe posobie. – Iaroslavl:

Iaroslavski gosudarstvennyi teatralnyi institut, 2015. – 140 s. [in Russian]

Yayınlanmış

2024-03-30