The Main Issues of the Formation of State Power in the Works of Al-Farabi

Authors

  • G. Shadinova Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University
  • А. Kozhan Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University

Keywords:

Al-Farabi, politics, state, power, people, Kazakhstan, morality, religion.

Abstract

This article examines the main issues of the formation of state power in the work of Al-Farabi. The study of the value content of the Turkish spiritual tradition continues in modern humanities. Its popularity is due to the fact that the heritage of the past is relevant for our contemporaries, and our present is closely connected with the culture of the past.
In his socio-political views, Al-Farabi played a key role in society, realizing the ideal of a perfect person who was the ruler of an intelligent state. The essence of Al-Farabi's teachings lies not only in the spiritual development of a person, but also in the improvement of legal and legislative norms in society. According to the Second Teacher, only an educated, moral person can bring spiritual benefit. Here the idea of the ruler, based on the works of Al-Farabi, fulfills a special mission. Determination of the place and role of the leader in the social process, the dialectics of objective and subjective factors in the history and dialectics of public life occurs after reading the research works of Al-Farabi.
Thus, Al-Farabi's idea of the state and its correct management, that the highest mission of the ruler is capable of embracing the principles of state structure that have developed in the real history of Kazakhstan, in the structure of the world, as the highest meanings and values of ontogeny that have human and social significance, are still relevant.

References

Антикалық философия [Электрондық ресурс]. URL: http://www.sesiya.ru/staty/filosofiya/921-antikalyik-filosofiya/

Аль-Фараби. Философские трактаты. – А.: Наука, 1972. – 429 с.

Аль-Фараби. Историко-философские трактаты. – А.: Наука, 1985. – 624 с.

Sagikyzy A., Satershinov B.М., Moldagaliyev B.Ye., Smagulov М.N. Synthesis of traditional and islamic values in Kazakhstan (245.4 kB) // European Journal of Science and Theology. – 2015.

Азербаев А.Д. Онтологическое единство нравственности и политики в философии аль-Фараби: Диссертация на соискание степени доктора философии (PhD). – Астана, 2017. – 150 с.

Аль-Фараби. Социально-этические трактаты. – Алма-Ата: Наука, 1973. – 400 с.

Гаипов З.С., Жандосова Ш.М. Саяси ілімдер тарихы: Оқу құралы / З.К. Шәукенова мен С.Е. Нұрмұратовтың жалпы редакциясымен. – Алматы: ҚР БҒМ ҒК Философия, саясаттану және дінтану институты, 2015. – 192 б.

Момынқұлов Ж.Б. Әл-Фарабидің дүниетанымындағы діннің алатын орны. Философия ғылымдарының кандидаты ғылыми дәрежесін алу үшін дайындалған диссертация. – Алматы, 2009. – 151 б.

Әл-Фараби. Философиялық трактаттар. – Алматы: Ғылым, 1973. – 395 б.

Есім Ғ. Шәкәрім сауалдары төңірегінде // Абай. – 1998. – №2. – Б. 9–14.

Есім Ғ. Заман өткен сайын адамның адамшылығы түзеліп бара ма, бұзылып бара жатыр ма? // Абай. – 1999. – №4. – Б. 1–7.

Назарбаев Н.А. Бауырларымызға құшағымыз ашық (Дүние жүзі қазақтары құрылтайының 1992 ж. 1 қазандағы салтанатты мәжілісіндегі сөзі) // Тәуелсіздігіміздің бес жылы. – Алматы: Қазақстан, 1996. – Б. 27–32.

Нысанбаев Ә. Адам және ашық қоғам. – Алматы: Қазақ энциклопедиясы, 1998. – 160 б.

Published

2021-06-30

Issue

Section

PHILOSOPHY, RELIGIOUS STUDIES