Features of Modern Comic Advertising

Yazarlar

  • G.A. Seidullayeva International Educational Corporation
  • G.K. Temirkulova International Educational Corporation
  • ZH.L. Kenzhitaeva NAU Kazakh Agrotechnical University named after S. Seifullin

Anahtar Kelimeler:

advertising, comic, verbal, non-verbal, model.

Özet

The purpose of this article is to analyze the texts of modern advertising with comic elements. Modern advertising is increasingly using various pragmatic strategies aimed at evoking emotions in the addressee. One of the effective ways to achieve this goal is to use humor and create a comic effect. Humor helps to attract the audience's attention and remember the advertising message. Advertising texts often use a variety of linguistic techniques and play with linguistic devices to achieve their goals. Speech polysemy of linguistic means, along with homonymy, functional syncretism, play with words, comic images and situations most often become the cause of the comic. In the analysis of advertising texts, the continuous sampling method was used. Its use helped to select more than 50 advertising texts with comic overtones. Quantitative analysis was used to quantify advertisements with comic elements and to survey men and women to determine the impact of such advertisements on their daily lives. During the research, it was revealed that advertising with comic elements is capable of more fully, informatively and clearly conveying information, emotions and values through a combination of verbal and non-verbal elements, taking into account the preferences and expectations of the target audience. The article can be used as an application for students of advertising science, some aspects of modern journalism and comic literature.

Referanslar

СПИСОК ИСПОЛЬЗОВАННОЙ ЛИТЕРАТУРЫ

Пименов П.А. Основы рекламы: Учебное пособие. – М.: Гардарики, 2006. – 399 с.

Шмелев А.Д. Смех и улыбки в русской языковой картине мира. В кн.: Логический анализ языка: языковые механизмы комизма / отв. ред. Н.Д. Арутюнова. – М.: Индрик, 2007. – С. 603–613.

Кошелев А.Д. О природе комического и функции смеха. В кн.: Язык в движении. К 70-летию Л.П. Крысина. – М.: Языки славянской культуры, 2007. – С. 277–326.

Кулинич М.А. Юмор, язык, культура (лингвокультурные аспекты изучения англоязычного юмора). – Самара: Самар. гос. пед. ун-тет, 1999. – 123 с.

Кайрамбаева Ж.А. Полипарадигмальное описание рекламного дискурса: на материале наружной рекламы г. Павлодара: дис. ... канд. филол. наук. – Кемерово. 2012. – 264 с.

Айтмагамбетова М.Б. Вербальные и невербальные средства в аудиовизуальной рекламе Казахстана: этический и правовой аспекты // Язык. Право. Общество: сб. ст. V Междунар. науч.-практ. конф. – Пенза: Изд-во ПГУ, 2018. – С. 132–135.

Бактыбаева А.Т., Бижанова А.А. Специфика комического в современной прозе Казахстана (на примере цикла рассказов Е. Турсунова) // Научный диалог. – 2023. – Т. 12. – N 5. – С. 250–268. DOI: 10.24224/2227-1295-2023-12-5-250-268. 8. Тюрина С.Ю. О понятиях рекламный дискурс и рекламный текст // Вестник ИГЭУ. – 2009. – Вып. 1. – C. 75–77. 9. Викентьев И.Л. Приёмы рекламы и Public relation. – СПб.: ТРИЗ-ШАНС и Бизнес-пресса, 2007. – 380 с. 10. Добросклонская Т.Г. Вопросы изучения медиатекстов (опыт исследования современной английской медиаречи). Изд. 2-е, стереотипное. – М.: Едиториал УРСС, 2005. – 288 с.

Амири Л.П. Языковая игра в российской и американской рекламе: автореф. ... канд. филол. наук. – Ростов н/Д.: Ростов н/Д гос. ун-тет, 2007. – 26 с. 12. Айтмагамбетова М.Б. Национальные элементы в казахстанской аудиовизуальной рекламе молочной продукции // Сохранение и развитие языков и культур коренных народов Сибири: Матер. II Всерос. науч.-практ. конф. / отв. ред. Т.Г. Боргоякова. – Абакан: Изд-во Хакас. гос. ун-та им. Н.Ф. Катанова, 2018. – С. 161–166.

Зирка В.В. Языковая парадигма манипулятивной игры в рекламе: дис. ... док. филол. наук. – Днепропетровск, 2005. – 242 с. 14. Юрьева Е.В. Слоган социальной рекламы с позиции лингвистической прагматики // Вестник ВолГУ. Сер. Языкознание. – 2016. – Т.15. – №4. – С. 114–120. 15. Сафонова Е.В. Формы, средства и приемы создания комического в литературе // Молодой ученый. – 2013. – №5 (52) – С. 474–478. 16. Имшинецкая И.Я. Креатив в рекламе. – М.: РИП-холдинг, 2002. – 158 с.

REFERENCES 1. Pimenov P.A. Osnovy reklamy [The basics of advertising]: Uchebnoe posobie. – M.: Gardariki, 2006. – 399 s. [in Russian] 2. Shmelev A.D. Smeh i ulybki v russkoi iazykovoi kartine mira [Laughter and smiles in the Russian language picture of the world. In the book: Logical analysis of language: linguistic mechanisms of comedy] // Logicheskiy analiz iazyka: iazykovye mehanizmy komizma / Rossiyskaia akad. nauk, In-t iazykoznania; otv. red. N.D. Arutiunova. – M.: Indrik, 2007. – S. 603–613. [in Russian] 3. Koshelev A.D. O prirode komicheskogo i funkcii smeha [About the nature of comic and the function of laughter. In the book: Language in motion. To the 70th anniversary of L.P. Krysin] // Iazyk v dvijenii. K 70-letiu L.P. Krysina. – M.: Iazyki slavianskoi kultury, 2007. – S. 277–326. [in Russian] 4. Kulinich M.A. Iumor, iazyk, kultura (lingvokulturnye aspekty izuchenia angloiazychnogo iumora) [Humor, language, culture (linguistic and cultural aspects of the study of English-language humor)]. – Samara: Samar. gos.ped.un-tet, 1999. – 123 s. [in Russian] 5. Kairambaeva J.A. Poliparadigmalnoe opisanie reklamnogo diskursa: na materiale narujnoi reklamy g. Pavlodara [Polyparadigmatic description of the advertising discourse: based on the material of outdoor advertising in Pavlodar: dis.]: dis. … kand. filol. nauk. – Kemerovo, 2012. – 264 s. [in Russian] 6. Aitmagambetova M.B. Verbalnye i neverbalnye sredstva v audiovizualnoi reklame Kazahstana: eticheskiy i pravovoi aspekty [] // Iazyk. Pravo. Obshestvo: sb. st. V Mejdunar. nauch.-prakt. konf. – Penza: Izd-vo PGU, 2018. – S. 132–135. [in Russian] 7. Baktybaeva A.T. Specifika komicheskogo v sovremennoi proze Kazahstana (na primere cikla rasskazov E. Tursunova) [. The specifics of the comic in modern prose in Kazakhstan (on the example of a series of short stories by E. Tursunov)] // Nauchnyi dialog. – 2023. – T. 12. – N 5. – S. 250–268. – DOI: 10.24224/2227-1295-2023-12-5-250-268. [in Russian] 8. Tiurina S.Iu. O poniatiah reklamnyi diskurs i reklamnyi tekst // Vestnik IGEU. – 2009. – Vyp. 1. – S. 75–77. [in Russian] 9. Vikentiev I.L. Priiomy reklamy i Public relation [Advertising techniques and Public relation]. – SPb.: TRIZ-SHANS i Biznes-pressa, 2007. – 380 s. [in Russian] 10. Dobrosklonskaia T.G. Voprosy izuchenia mediatekstov (opyt issledovania sovremennoi angliyskoi mediarechi) [Questions of studying media texts (the experience of studying modern English media language)]. Izd. 2-e, stereotipnoe. – M.: Editorial URSS, 2005. – 288 s. [in Russian] 11. Amiri L.P. Iazykovaia igra v rossiyskoi i amerikanskoi reklame [The language game in Russian and American advertising: an abstract]: avtoref. ... kand. filolog. nauk. – Rostov n/D.: Rostov n/D gos.un-t, 2007. – 26 s. [in Russian] 12. Aitmagambetova M.B. Nacionalnye elementy v kazahstanskoi audiovizualnoi reklame molochnoi produkcii [National elements in Kazakh audiovisual advertising of dairy products] // Sohranenie i razvitie iazykov i kultur korennyh narodov Sibiri: Mater. II Vseros. nauch.-prakt. konf. / otv. red. T.G. Borgoiakova. – Abakan: Izd-vo Hakas. gos. un-t im. N.F. Katanova, 2018. – S. 161–166. [in Russian] 13. Zirka V.V. Iazykovaia paradigma manipuliativnoi igry v reklame [The linguistic paradigm of manipulative play in advertising: dis.]: diss. … dok. filolog. nauk. – Dnepropetrovsk, 2005. – 242 s. [in Russian] 14. Iurieva E.V. Slogan socialnoi reklamy s pozicii lingvisticheskoi pragmatiki [The slogan of social advertising from the perspective of linguistic pragmatics] // Vestnik VolGU. Ser. Iazykoznanie. – 2016. – T.15. – №4. – S. 114–120. [in Russian] 15. Safonova E.V. Formy, sredstva i priemy sozdania komicheskogo v literature [Forms, means and techniques of creating the comic in literature] // Molodoi uchenyi. – 2013. – №5 (52) – S. 474–478. [in Russian] 16. Imshineckaia I.Ia. Kreativ v reklame [Creative in advertising]. – M.: RIP-holding, 2002. – 158 s. [in Russian]

Yayınlanmış

2024-06-30