The Use of Interactive Teaching Tools in the Kazakh Language Lessons of Primary Classes

Yazarlar

  • N.S. Alpysbayeva Zhetysu University named after I. Zhansugurov
  • R.O. Assylova Zhetysu University named after I. Zhansugurov
  • G.T. Abdullina Hoca Ahmet Yesevi Uluslararası Kazak Türk Üniversitesi

Anahtar Kelimeler:

elementary class, pupil, interactive tools, Kazakh language, program, lesson, future teacher.

Özet

Today, the goal of the school is not only to give new knowledge, values and
personal meanings, but also to reveal the abilities of growing younger students. The interest in
interactive methods and tools stems from the need to improve modern practice. Interactive teaching methods provide solutions to educational problems. The issue of the introduction and further use of electronic resources in the educational process is one of the most important in modern conditions. The article discusses the main aspects of the use of electronic educational resources in Kazakh language lessons in primary school. The analysis of the readiness of future primary school teachers to use active means in the educational process is carried out. The general theoretical and methodological basis of the research problem: the scientific works on the use of interactive tools in the educational process are considered, the specifics of interactive methods and the theoretical significance of the research are revealed-pedagogical conditions for the use of interactive learning tools in the development of speech skills of younger schoolchildren.
At the same time, in order to teach the subject «Kazakh language» in primary school, based
on the results of the pedagogical practice of future primary school teachers in secondary school, the identification of the main contradictions between the new requirements for the development of students' speech skills and the insufficiently studied possibilities of using interactive learning tools in Kazakh language lessons in the practical implementation of these requirements is stated.
In a comparative analysis of the results of the study, it was found that with the help of
interactive learning tools, the positive dynamics of the presented tasks was noted, the data on the
results of the research stages are represented by diagrams, figures.

Referanslar

Бастауыш сыныптарда сөйлеу қызметінің репродуктивтік (тыңдалым мен оқылым) және

продуктивтік (айтылым мен жазылым) түрлерін дамыту бойынша әдістемелік ұсынымдар. –

Астана: Ы. Алтынсарин атындағы Ұлттық білім академиясы, 2023. – 64 б.

Виштынецкий Е.И., Вислобоков Н.Ю. Технологии организации интерактивного процесса

обучения // Информатика и образование. – 2014. – №6. – С. 111–114.

Кондакова Г.Б. Развитие речевой деятельности младших школьников с использованием

информационных технологий // Информатика и образование. – 2007. – №2. – С. 21–22.

Помелова М.С. Интерактивные средства обучения в инновационной образовательной

среде // Вестник Московского государственного областного университета МГОУ. Серия

«Педагогика». – 2011. – №4. – С. 177–181.

Электронды оқулық дегеніміз не, онымен қалай жұмыс істеу керек? [Электронды ресурс]. URL:

https://informburo.kz/kaz/elektrondy-ouly-degenmz-ne-onymen-alay-zhmys-steu-kerek-.html (қаралған

күні06.06.2023)

Абубаева А. Электронды оқулықты пайдалану // Информатика негіздері. – 2016. – №4. – Б. 124–

«Мектепке дейінгі тәрбие мен оқытудың, бастауыш, негізгі орта, техникалық және кәсіптік, орта

білімнен кейінгі білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандарттарын бекіту туралы»

Қазақстан Республикасы Оқу-ағарту министрінің 2022 жылғы 3 тамыздағы №348 бұйрығы.

[Электронды ресурс]. URL: https://adilet.zan.kz/kaz/docs/V2200029031 (қаралған күні06.06.2023)

Қордабаев Т. Қазақ тіл білімінің қалыптасу, даму жолдары. – Алматы: Рауан, 1995. – 174 б.

Құлжанова Н. Шығармалары (мақалалар, очерктер, педагогикалық ой-пайымдар, аудармалар). –

Алматы: «Ана тілі» баспасы ЖШС, 2014. – 384 б.

Баймұратова Б. Сәбилердің сөздік қоры мен сөз игеру ерекшеліктері жөнінде: пед. ғыл. канд. …

дис. – Алматы, 1976. – 219 б.

Меңдаяхова Қ. Байланыстырып сөйлеуге үйрету арқылы қазақ тілін оқытудың ғылымиәдістемелік негіздері. – Алматы: Alem book, 2021. – 268 б.

Метербаева К.М. Қоршаған дүниемен таныстыру арқылы балалардың байланыстырып сөйлеуін

қалыптастыру (5–7 жас): пед. ғыл. канд. … дис. – Алматы, 2005. – 150 б.

Bayindir T. Kurmaca Metinlerde Bir Kaynak Olarak Kolektif/Geleneksel Anlatı // Turkology. – 2021. –

№3 (107). – S. 9–18. https://doi.org/10.47526/turkology.v3i107.709

Зимняя И.А., Путиловская Т.С. Развитие речи как формирование умения решать

коммуникативные речевые задачи. – М.: Выбор, 2015. – 414 с.

Жұмабаева Ә.Е., Уайсова Г.И., Сәдуақас Г.Т. Қазақ тілі. Жалпы білім беретін мектептің 2-

сыныбына арналған оқулық. 2-бөлім. – Алматы: Атамұра, 2017. – 128 б.

Bastauysh synyptarda soileu qyzmetіnіn reproduktivtіk (tyndalym men oqylym) jane produktivtіk

(aitylym men jazylym) turlerіn damytu boiynsha adіstemelіk usynymdar [Methodological

recommendations for the development of reproductive (listening and reading) and productive

(pronunciation and writing) forms of speech activity in primary grades]. – Astana: Y. Altynsarin

atyndagy Ulttyq bіlіm akademiasy, 2023. – 64 b. [in Kazakh]

Vishtynecki E.I., Vislobokov N.Iu. Tehnologii organizacii interaktivnogo processa obuchenia

[Technologies for organizing an interactive learning process] // Informatika i obrazovanie. – 2014. –

№6. – S. 111–114. [in Russian]

Kondakova G.B. Razvitie rechevoi deiatelnosti mladshih shkolnikov s ispolzovaniem informacionnyh

tehnologi [The development of speech activity of younger schoolchildren using information technology]

// Informatika i obrazovanie. – 2007. – №2. – S. 21–22. [in Russian]4. Pomelova M.S. Interaktivnye sredstva obuchenia v innovacionnoi obrazovatelnoi srede [Interactive

learning tools in an innovative educational environment] // Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo

oblastnogo universiteta MGOU. Seria «Pedagogika». – 2011. – №4. – S. 177–181. [in Russian]

Elektrondy oqulyq degenіmіz ne, onymen qalai jumys іsteu kerek? [What is an electronic textbook,

How to work with it?]. [Electronic resource]. URL: https://informburo.kz/kaz/elektrondy-oulydegenmz-ne-onymen-alay-zhmys-steu-kerek-.html (date of accesss 06.06.2023) [in Kazakh]

Abubaeva A. Elektrondy oqulyqty paidalanu [Using an electronic textbook] // Informatika negіzderі. –

– №4. – B. 124–125. [in Kazakh]

«Mektepke deiіngі tarbie men oqytudyn, bastauysh, negіzgі orta, tehnikalyq jane kasіptіk, orta bіlіmnen

keiіngі bіlіm berudіn memlekettіk jalpyga mіndettі standarttaryn bekіtu turaly» Qazaqstan Respublikasy

Oqu-agartu ministrіnіn 2022 jylgy 3 tamyzdagy №348 buirygy [Order of the Minister of Education of

the Republic of Kazakhstan dated August 3, 2022 No. 348 “On approval of State mandatory standards

of preschool education and training, primary, Basic Secondary, Technical and professional, postsecondary education”]. [Electronic resource]. URL: https://adilet.zan.kz/kaz/docs/V2200029031 (date of

accesss 06.06.2023) [in Kazakh]

Qordabaev T. Qazaq tіl bіlіmіnіn qalyptasu, damu joldary [Ways of formation and development of

Kazakh linguistics]. – Almaty: Rauan, 1995. – 174 b. [in Kazakh]

Quljanova N. Shygarmalary (maqalalar, ocherkter, pedagogikalyq oi-paiymdar, audarmalar) [Works

(articles, essays, pedagogical reflections, translations)]. – Almaty: «Ana tіlі» baspasy JShS, 2014. – 384

b. [in Kazakh]

Baimuratova B. Sabilerdіn sozdіk qory men soz igeru erekshelіkterі jonіnde [About the peculiarities of

vocabulary and word acquisition of children]: ped. gyl. kand. … dis. – Almaty, 1976. – 219 b. [in

Kazakh]

Mendaiahova Q. Bailanystyryp soileuge uiretu arqyly qazaq tіlіn oqytudyn gylymi-adіstemelіk

negіzderі [Scientific and methodological foundations of teaching the Kazakh language through

communication training]. – Almaty: Alem book, 2021. – 268 b. [in Kazakh]

Meterbaeva K.M. Qorshagan duniemen tanystyru arqyly balalardyn bailanystyryp soileuіn qalyptastyru

(5–7 jas) [Formation of children's communicative speech through familiarization with the world around

them (5-7 years)]: ped. gyl. kand. … dis. – Almaty, 2005. – 150 b. [in Kazakh]

Bayindir T. Kurmaca Metinlerde Bir Kaynak Olarak Kolektif/Geleneksel Anlatı [Collective/Traditional

Narrative as a Source in Fictional Texts] // Turkology. – 2021. – №3 (107). – S. 9–18.

https://doi.org/10.47526/turkology.v3i107.709 [in Turkish]

Zimniaia I.A., Putilovskaia T.S. Razvitie rechi kak formirovanie umenia reshat kommunikativnye

rechevye zadachi [Speech development as the formation of the ability to solve communicative speech

problems]. – M.: Vybor, 2015. – 414 s. [in Russian]

Jumabaeva A.E., Uaisova G.I., Saduaqas G.T. Qazaq tіlі. Jalpy bіlіm beretіn mekteptіn 2-synybyna

arnalgan oqulyq. 2-bolіm [Kazakh language. Textbook for the 2nd grade of a comprehensive school.

Part 2]. – Almaty: Atamura, 2017. – 128 b. [in Kazakh]

Yayınlanmış

2024-03-30