Structure of the Professional Mobility of the Teacher

Yazarlar

  • B. Aidarov M. Auezov South Kazakhstan University
  • Yu. Kamalov M. Auezov South Kazakhstan University

Anahtar Kelimeler:

mobility, professional mobility, teacher, professional training, structure of professional mobility, social mobility.

Özet

In the article, the author aims to bring to readers a generalized structure of professional mobility of future teachers for the successful implementation of tasks defined in the course of professional training of professional training specialists from the author's point of view.
During the implementation of this goal, the main components of professional mobility of future teachers of vocational training are defined and the main concepts are formulated. In the life of the person can be mobile, flexible to change and creative self-realization in the framework of the acquired profession. But only if he has certain personal and professional qualities.
It is formulated that the structural elements of professional mobility are: the quality of the individual; human activity; the process of transformation of the individual and the environment; types of mobility (vertical and horizontal); characteristics (objective, subjective and characterological).

Referanslar

Морозова С.А., Сыманюк Э.Э. Профессиональная мобильность как фактор реализации инновационной деятельности педагога // Образование и наука. – 2012. – № 4 (93). – С. 50–60.

Сайт помощи психологам и студентам /psinovo.ru›… po…i… professionalnaya_ mobilnost.html

Фортова Л.К., Кужеков А.Ю. Профессиональная мобильность молодежи на современном этапе развития российского общества // Молодой ученый. – 2015. – №13. – С. 715–716.

Калиновский Ю.И. Развитие социально-профессиональной мобильности андрагога в контексте социокультурной образовательной политики региона: дис. … д-ра пед. наук. –СПб., 2001. – 284 с.

Игошев Б.М. Организационно-педагогическая система подготовки профессионально мобильных специалистов в педагогическом университете: монография. – М.: ВЛАДОС, 2008. – С. 108–109.

Биктуганов Ю.И. Профессиональная мобильность педагога: учеб. пособие / Ю.И. Биктуганов. – Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т., 2016. – С. 120.

Горюнова JI.B. Составляющие профессиональной мобильности современного специалиста // Изв. высш. учеб.заведений. Поволжский регион. Общественные науки. – 2007. – № 1. – С. 63–68.

Горюнова JI.B. Профессиональная мобильность специалиста в контексте компетентностного подхода // Гуманитарные и социально-экономические науки. Спецвыпуск «Педагогика». – 2006. – № 3. – С. 42–46.

Игошев Б.М. Профессиональная мобильность учителя: организационно-педагогический аспект // Известия Уральского гос. ун-та. – 2008. – № 56. – С. 34–40.

Сорокин П.А. Социальная и культурная мобильность // П.А. Сорокин // Человек. Цивилизация. Общество / Общ. ред., сост. и предисл. А.Ю. Согомонов; пер. с англ. (Серия: Мыслители ХХ века). – М.: Политиздат, 1992. – 543 с.

Айдаров Б.Ж., Ұзақбаева С.А., Камалов Ю.Н. Болашақ мұғалімдердің кәсіби ұтқырлығын қалыптастырудың маңызы // Ясауи университетінің хабаршысы. – 2019. – №4. – 151–160 б

Yayınlanmış

2020-09-30

Sayı

Bölüm

PEDAGOJI VE ÖĞRETIM TEKNIKLERI