Controlling competencies of future trainers-teachers and ways to improve them

Authors

Keywords:

control, competence, competence, coach, controlling competence, coach-teacher, future coach-teacher.

Abstract

At the present stage in the education system, great importance is attached to the control and evaluation of the course of study and learning outcomes. In the conditions of renewed education within the walls of the school, evaluation actions are a priority. Control is the main function of management and ensures the correct implementation of the assessment. Control work at school requires special training of the teacher, i.e. the competence of the controller, in order for it to be carried out in full. To this end, disciplines that provide general pedagogical training in control are studied in pedagogical universities (Pedagogy, criteria-based assessment technology) and in methodological disciplines corresponding to each specialty, little time is allocated for control and evaluation. These questions do not form a high level of supervising competence of teachers. Therefore, in order to provide training in this direction, there is a need to implement educational materials and skills through special disciplines and interdisciplinary connections.
The article highlights the work carried out to determine the controlling competencies of future trainers-teachers of physical culture and the possibilities of the disciplines of the specialty that provide the direction of training being studied. The sequence of questions in the direction of determining the controlling competence is proposed. The ways (methods) of forming the observational competence of future trainers-teachers of the university are considered.

References

Мешев И.Х. Формирование методической компетентности и культуры преподавателя физической подготовки вуза в процессе повышения квалификации [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-metodicheskoy-kompetentnosti-i-kultury-prepodavatelya-fizicheskoy-podgotovki-vuza-v-protsesse-povysheniya-kvalifikatsii

Маринченко К.А. Формирование компетентности профессионально-личностного самосовершенствования будущих преподавателей физической культуры в вузе: автореф. ... канд. пед. наук. – Орел, 2012. – 24 с.

Никифоров Н.В. Формирование профессиональной компетентности будущих педагогов-тренеров по вольной борьбе: автореф. … канд. пед. наук: 13.00.01. – Якутск, 2009. – 25 с.

Омаров Б.С. Болашақ жаттықтырушы-оқытушылардың ұйымдастыру-әдістемелік құзыреттілігін қалыптастыру (ұлттық спорт материалында): филос. док. (PhD) ... дис. – Түркістан, 2015. – 187 б.

Набуова Р.А., Жубандыкова А.М. Бағалаудың өлшемдік технологиялары: Оқу құралы. – Алматы: ҚызМҚПУ, 2019. – 260 б.

Tuna S., Boranbayeva A., Isaev A., Isaev G., Mussabekova G. Preparing future teachers to evaluate learning outcomes // Opción, Año 35, Regular No.90-2 (2019): 385-402 ISSN 1012-1587/ISSNe: 2477-9385. – Р. 385–402.

Ортаев Б.Т., Исаев А.И., Туна С. Болашақ мұғалімдердің бақылау іскерліктерін қалыптастыру қажеттілігі // Ясауи университетінің хабаршысы. – 2020. – №2 (116). – Б. 148–159. 8. Ортаев Б.Т., Исаев А.И. Болашақ жаттықтырушы-оқытушының бақылаушы құзыреттілігінің мәні мен мазмұны // Қазақстанның ғылымы мен өмірі. – 2020. – №12/9. – Б. 238–242. 9. 5В010800 – Дене шынықтыру және спорт мамандығы бойынша ҚР МЖМБС 6.08.064-2010. – Астана, 2010. – 43 б.

Типтік оқу бағдарламасы. 050108.01 – Дене шынықтыру және спорт мамандығы. Дене шынықтыру және спорт педагогикасы. – Алматы, 2011. – Б. 6–13.

Тайжанов С., Қарақов А. Дене тәрбиесін үйретудің әдістері. – Алматы: ССК, 2008. – 316 б.

Ботағариев Т.Ә., Кубиева С.С. Дене шынықтыру теориясы мен әдістемесінің жалпы негіздері: Оқу құралы. – Алматы: ССК, 2017. – 228 б.

Published

2022-03-31

Issue

Section

PEDAGOGY AND METHODS OF TEACHING