Model of Adaptive Physical Education for Students of Special Medical Groups

Authors

  • Zh. Esirkepov Korkyt Ata Kyzylorda University
  • О. Dyusenov Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University

Keywords:

physical culture, special medical group, physical exercises, physical abilities, sports and recreational activities, innovative technologies.

Abstract

In this article the actual questions arising at the organization and carrying out of discipline of physical education of students of special medical groups in higher education institutions are considered. The authors, based on many years of experience in the University, propose to develop and implement a model of formation of the profile-developing environment for students of special medical groups. Ways to increase the interest of students with disabilities (with diseases of the musculoskeletal system) to systematic physical education are divided into blocks and studied from a scientific point of view. The General model consists of three blocks. In each block, the issues of rehabilitation of students with diseases of the musculo-skeletal system are comprehensively studied.

References

Виленская Т.Е. Принципы формирования и организация физического воспитания в специальных медицинских группах // Теория и практика физической культуры. – 2005. – №1. – С. 25–26.

Козина Э.М. Физкультурно-оздоровительная деятельность как социальной фактор формирования здоровья современной студенческой молодежи: Автореф.дис... кан. соц. наук. – Пенза, ПГУ, 2007. – 23 с.

Люлина Н.В. Занятия в специальной медицинской группе: Учебное пособие. – Красноярск, КГТЭИ, 2005. – 158 с.

Ермегияев Т.А., Таймазов Н.А., Канагатов И.Б., Давиденко Д.Н., Салов В.Ю., Григорьев В.И. Физическая культура – спорт-здоровье: Учебное пособие / Под общей ред. проф. А.К. Кульназарова. – Астана, 2010. – 258 с.

Есиркепов Ж.М. Оценка физической подготовленности студентов специального медицинского отделения // Сборник статей по материалам ХХХІІ Международной заочной научно-практической конференции. – М., 2014. – №11 (32). – 89–95 с.

Шанина Г.Е. Адаптивная физическая культура как фактор социального здоровья лиц с ограниченными возможностями // Теор. и практ. физ. культ. – 2015. – №1. – С. 56–58.

Есиркепов Ж.М., Головченко С.В., Зульпухаров Х.Ш. Поведенческие факторы здоровья и физической активности подростков: гендерный аспект // Сборник статей по материалам ХХХІІ Международной заочной научно-прак. конференции. – М., 2014. – №11 (32). – 83–89 с.

Ержанов С.Ө., Қуатбеков Ш.Н. Бейімдік дене тәрбиесіндегі педагогикалық қызмет субъектісінің сипаттамасы // «Жаңа әлемдегі дене тәрбиесінің өзекті мәселелері» Халықаралық ғылыми-практикалық конференция материалдары. – Қызылорда, 2018. – 121–124 б.

Байжанов Е.Қ. Мүмкіндігі шектеулі студенттердің дене жүктемесін оңтайландыру // Ізденіс. KZ ғылыми ақпараттық, танымдық журналы. – 2017. – №3. – 29–34 б.

Utegenov Zh. Yessirkepov Zh. Rysbaeva G. On the socialization problems of studen's personality during and upbringing // Life Science Journal. – 2014. – V. 11 – Iss. 10s. – P. 250–253.

Дене шынықтыру және спорт туралы Қазақстан Республикасының Заңы. 2014 жылғы 3 шілдедегі № 228-V ҚРЗ.

Қазақстан Республикасы Президентінің 2016 жылғы 1 наурыздағы № 205 Жарлығы.

Сатыбалдина А.Е., Дәулет Г.Д., Лесбекова Р.Б. Әртүрлі аурулар кезіндегі қолданылатын емдік дене шынықтыру әдістемесі: Оқу құралы. – Алматы: ҚазСТА, 2019. – 148 б.

Бұғыбаева С.Ж., Лесбекова Р.Б., Есжан Б.Ғ., Кисебаев Ж.С. Жасерекшелік физиологиясы және мектеп гигигиенасы: Оқу құралы. – Алматы: ҚазСТА, 2017. – 204 б.

Published

2020-09-30

Issue

Section

PEDAGOGY AND METHODS OF TEACHING