Spiritual and Moral Education of Students within the Framework of Teaching the Discipline “Fundamentals of Applied Arts”

Authors

  • К.B. Кassenovа Aktobe Regional University named after K. Zhubanov
  • Z.B. Тaimanovа Aktobe Regional University named after K. Zhubanov

Keywords:

arts and crafts, student, discipline, spiritual and moral education, traditions, values.

Abstract

At present, during the period of complex socio-economic transformations in the Republic of Kazakhstan, scientific and pedagogical searches are increasingly being conducted to form the spiritual and moral qualities of students by strengthening the ethno-cultural heritage of the people. This allows you to fully understand and realize the values and heritage of the culture of the Kazakh people. It originates from the basics of arts and crafts. The situation with coronavirus has strengthened the role of information and remote technologies. However, it is worth highlighting the positive value of the possibilities of the Internet: access to in-depth study of the subject, comfortable conditions for obtaining information. Information technologies now allow not only conducting classes online, but also to take part in creative competitions, virtually visiting famous world museums - Louvre, Tretyakov Gallery, Vatican, watch cultural and historical films.

The pedagogical experiment authors conducted made it possible to highlight the contradictions that arose in the study of the discipline “Fundamentals of arts and crafts” and its educational aspect in the formation of the spiritual and moral qualities of the student.

Purpose of the study – conduct a pedagogical experiment on the formation of the spiritual and moral qualities of a student based on the content of the discipline “Fundamentals of arts and crafts”.

Research methods: research of scientific-theoretical and methodological literature on the problem of this research; diagnostic techniques, blitz survey, direct observation.

The final result was the development of a special training combination of methods, techniques and techniques in the discipline “Fundamentals of arts and crafts”, aimed at the formation of the spiritual and moral qualities of the student.

References

Харьковский Н.П. О формировании духовно-нравственных ценностей на занятиях по декоративно-прикладному искусству // Известия ВГПУ. – 2019. – №4 (285). – С. 91–95.

Донцов Д.А., Москвитина О.А. Актуальность научного наследия К.Д. Ушинского в современном воспитании школьников // Отечественная и зарубежная педагогика. – 2017. – Т.1. – №3 (39). – С. 65–74.

Ильинский И.M. Образование. Молодежь. Человек: (статьи, интервью, выступления). Кн. 2. – М.: Изд-во Моск. гуманитарного ун-та, 2009. – 337 с.

Ковалев А.Г. Психология личности. Изд. 3. – М.: Просвещение, 1999. – 126 с.

Столяренко Л.Д. Основы психологии. – Ростов-на-дону: Феникс, 1999. – 398 с.

Горшкова В.В. Философия образования Джона Дьюи: формат истории и современности. – M.: Педагогика, 2007. – №8. – 120 с.

Маслоу А. Психология бытия. – М.: Рефл-бук, Киев: Ваклер, 1997. – 304 с.

Aркин Д.E. Образы архитектуры и образы скульптуры. – M.: Искусство, 2015. – 400 с.

Aрватов Б.И. 1000 шедевров. Декоративно-прикладное искусство. – M.: Aзбука, 2014. – 544 с.

Бесчастнов Н.П., Рыбаулина И.В., Дембицкая А.С. От народного предметного творчества к отечественному декоративно-прикладному искусству фольклорного направления: современный опыт и пути развития // Вестник славянских культур. – 2020. – Т. 55. – С. 272–286. DOI: 10.37816/2073-9567-2020-55- 272-286.

Махотин Д.А. Развитие технологического образования школьников на переходе к новому технологическому укладу // Образование и наука. – 2017. – №19 (7). – С. 25–40. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2017-7-25-40.

Воронова А.О. Художественная роспись по ткани: современные мастера-батикисты // Международная научно-практическая конференция «Изобразительное, декоративно-прикладное искусство и дизайн: традиции и современность»: сборник научных статей. – Гжель: ГГУ, 2020. – С. 195–198. [Электронный ресурс]. URL: http://www.art-gzhel.ru/ (дата обращения 22.08.2022)

Koшаев В.Б. Декоративно-прикладное искусство. Понятия. Этапы развития. – M.: Vlados, 2014. – 288 с.

Хворостов A.С. Декоративно-прикладное искусство в школе. – M.: РГГУ, 2016. – 176 с.

Власов В.Г. Теория хаоса, аритмология и методы кластерного анализа в современном искусствознании // Электронный научный журнал «Архитектон: известия вузов». – 2015. – №51. [Электронный ресурс]. URL: http://archvuz.ru/2015_3/1 (дата обращения: 30.11.2015)

Государственная программа «Мәңгілік ел». [Электронный ресурс]. URL: https://www.nkzu.kz/page/view?id=872&lang=ru (дата обращения: 30.08.2022).

Немов Р.С. Общая психология. В 3-х т. T. 3. Психология личности: учебник. – M.: Юрайт, 2016. – 739 с.

Kaпустинa С.A. Общий психологический практикум: учебник для вузов. – Санкт-Петербург: Питер, 2018. – 480 с.

REFERENCES

Harkovskiy N.P. O formirovanii duhovno-nravstvennyh cennostei na zaniatiiah po dekorativno-prikladnomu iskusstvu [About the formation of spiritual and moral values in the classroom in arts and crafts] // Izvestiia VGPU. – 2019. – №4 (285). – 91–95 [in Russian]

Doncov D.A., Moskvitina O.A. Aktualnost nauchnogo naslediia K.D. Ushinskogo v sovremennom vospitanii shkolnikov [The relevance of the scientific heritage of K.D. Ushinsky in modern education of schoolchildren] // Otechestvennaia i zarubejnaia pedagogika. – 2017. – T.1. – №3 (39). – S. 65–74. [in Russian]

Ilinskiy I.M. Obrazovanie. Molodej. Chelovek: (statii, interviu, vystupleniia). Kn. 2. [Education. Young people. Man: (articles, interviews, speeches). Book. 2]. M.: Izd-vo Mosk. gumanit. un-ta, 2009. – 337 s. [in Russian]

Kovalev A.G. Psihologiia lichnosti, izd. 3. [Psychology of Personality, ed. 3]. – M.: Prosveshenie, 1999. – 126 s. [in Russian]

Stoliarenko L.D. Osnovy psihologii [Fundamentals of psychology]. – Rostov-na-Donu: Feniks, 1999. – 398 s. [in Russian]

Gorshkova V.V. Filosofiia obrazovaniia Djona Diui: format istorii i sovremennosti [John Dewey's philosophy of education: the format of history and modernity]. – M.: Pedagogika, 2007. – №8. – S. 107–120. [in Russian]

Maslou A. Psihologiia bytiia [Psychology of being]. – M.: Refl-buk, Kiev: Vakler, 1997. – 304 s. [in Russian]

Arkin D.E. Obrazy arhitektury i obrazy skulptury [Images of architecture and images of sculpture]. – M.: Iskusstvo, 2015. – 400 s. [in Russian]

Arvatov B.I. 1000 shedevrov. Dekorativno-prikladnoe iskusstvo [1000 masterpieces. Decorative and applied art]. – M.: Azbuka-Attikus, 2014. – 544 s. [in Russian]

Beschastnov N.P., Rybaulina I.V., Dembickaia A.S. Ot narodnogo predmetnogo tvorchestva k otechestvennomu dekorativno-prikladnomu iskusstvu folklornogo napravleniia: sovremennyi opyt i puti razvitiia [From folk subject art to domestic folklore arts and crafts: modern experience and ways of development] // Vestnik slavianskih kultur. – 2020. – T. 55. – S. 272–286. DOI: 10.37816/2073-9567-2020-55- 272-286. [in Russian]

Mahotin D.A. Razvitie tehnologicheskogo obrazovaniia shkolnikov na perehode k novomu tehnologicheskomu ukladu [Development of technological education of schoolchildren in the transition to a new technological order] // Obrazovanie i nauka. – 2017. – №19 (7). – S. 25–40. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2017-7-25-40 [in Russian]

Voronova A.O. Hudojestvennaia rospis po tkani: sovremennye mastera-batikisty [Art painting on fabric: modern batik masters] // Mejdunarodnaia nauchno-prakticheskaia konferenciia «Izobrazitelnoe, dekorativno-prikladnoe iskusstvo i dizain: tradicii i sovremennost»: sbornik nauchnyh statei. – Gjel: GGU, 2020. – S. 195–198. [Electronic resource]. URL: http://www.art-gzhel.ru. (data obrashenia 22.08.2022) [in Russian]

Koshaev V.B. Dekorativno-prikladnoe iskusstvo. Poniatiia. Etapy razvitiia [Decorative and applied art. Concepts. Stages of development]. – M.: Vlados, 2014. – 288 s. [in Russian]

Hvorostov A.S. Dekorativno-prikladnoe iskusstvo v shkole [Arts and crafts at school] – M.: RGGU, 2016. – 176 s. [in Russian]

Vlasov V.G. Teoriia haosa, aritmologiia i metody klasternogo analiza v sovremennom iskusstvoznanii [Chaos theory, arrhythmology and methods of cluster analysis in modern art history] // Elektronnyi nauchnyi jurnal «Arhitekton: izvestiia vuzov». – 2015. – №51. [Electronic resource]. URL: http://archvuz.ru/2015_3/1 (data obrasheniia: 30.11.2015)

Gosudarstvennaia programma «Maңgіlіk el» [State program «Mangilik el»]. [Electronic resource]. URL: https://www.nkzu.kz/page/view?id=872&lang=ru (data obrasheniia: 30.08.2022) [in Russian]

Nemov R.S. Obshaia psihologiia. V 3-h t. T. 3. Psihologiia lichnosti: Uchebnik [General psychology. In 3 vols. T. 3. Psychology of personality: Textbook]. – M.: Iurait, 2016. – 739 s. [in Russian]

Kapustina S.A. Obshiy psihologicheskiy praktikum: uchebnik dlia vuzov [General psychological practice: a textbook for universities.]. – Sankt-Peterburg i dr: Piter, 2018. – 480 s. [in Russian]

Published

2023-03-30