Strategy for Resolving Conflict Situations in the Student Environment

198 157

Yazarlar

  • S. Kalkabayeva M. Auezov South-Kazakhstan University
  • Z. Talhanbayeva Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University
  • А. Kalkabayev University Мiras

Anahtar Kelimeler:

emotion, destabilization, conflict, strategy, method, conflict situation, Tomas’s test, environment.

Özet

In the article emphasizes the importance of resolving controversial issues that students and individuals persons, as a result of research it is proved that the timely resolution of these problems is a key condition for creating a normal psychological environment in the team. After conflict situations in the student environment, a negative emotional background develops in the team, destabilization of the person’s emotional mood. The student stay in depression, becomes blocked, does not want to talk to anyone. The most dangerous thing is revealed, that is such an emotional mood can eliminate the interest in learning. The article evaluates the ability of students to communicate harmoniously and prevent conflicts in their environment, on the basis of which a strategy of students’ actions to resolve them is developed. The results of a comparative analysis of the primary actions of students in conflict situations are presented. The study found that most relative groups use negotiations and partnerships as the most effective methods to resolve conflict situations.

Referanslar

Леонов Н.И. Конфликты и конфликтное поведение. Методы изучения: учеб. пособие / Н.И. Леонов. – СПб.: Питер, 2015. – 240 с.

Лаптева О.И. Конфликтологическая компетентность как вид профессиональной компетенции будущего специалиста // Внутривузовская система обеспечения качества подготовки специалистов-гуманитариев в модульной образовательной технологии: материалы науч.-метод. конф. – Новосибирск: НГУ, 2016. – С. 125–140.

Шупейко И. Г., Борбот А. Ю., Доморацкая Е.М., Пархоменко Д.А. Основы психологии и педагогики: практикум для студентов всех специальностей и всех форм обучения. – Минск: БГУИР, 2008. – 91 с.

Шегебаева Т. Топтағы тұлғааралық қарым-қатынастарды зерттеу // Мектептегі психология = Психология в школе. – 2014. – №1. – Б. 21–23.

Posner, M.I. & DiGirolamo, G.J. (2000). Cognitive Neuroscience: Origins and Promise, Psychological Bulletin, 126:6, p. 873–889.

Shyrochyn, V.P. Arhitectonics of Thinking: The Conception of Human Brain Organization as Multiprocessing System [англ.] / V.P. Shyrochyn, V.E. Mukhin // Proc. of the 3rd International Workshop on Artificial Neural Networks and Intelligent Information Processing. ANNIP-2007, Angers, France, INSTICC-Press, Portugal. – Angers, France, 2007. – №1. – С. 21–29.

Анцупов А.Я., Шипилов А.И. Конфликтология: Учебник для вузов. – М.: ЮНИТИ, 2014. – 551 с.

Конфликт. Классификация конфликтов // Пси-фактор. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://psyfactor.org/personal/personal10-12.htm =2017.

Методы управления конфликтами // Психология от А до Я. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://psyznaiyka.net/view-conflictology.html?id=2017. 10. Охременко И. Тактики поведения в конфликтной ситуации [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://psychologies.today/taktiki-povedeniya-v-konfliktnoj-situacii/=2016.

Щербаков И.Д. Конфликты в организации, причины их возникновения и способы разрешения // Экономика и менеджмент инновационных технологий. – 2014. – №3. – Ч. 1. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://ekonomika.snauka.ru/2014/03/4610.

Алтынбеков А., Мейрбеков Т.П., Абусейтов Б.З., Оразбекұлы Қ. Шәкәрім шығармашылығындағы әлеуметтік-педагогикалық, тәлімдік ойлар // Ясауи университетінің Хабаршысы. – 2019. – №2. – Б. 81–90.

Томас-Килманн: 30-летний опыт в разрешении конфликтов [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://eu.themyersbriggs.com/ru-RU/tools/TKI/TKI%20history=2018.

Тест Томаса-Килманна на поведение в конфликтной ситуации конфликте // Psytests org: Психологические тесты онлайн [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://psytests.org/interpersonal/thomas.html=2017.

Yayınlanmış

2021-03-30

Sayı

Bölüm

PEDAGOJI VE ÖĞRETIM TEKNIKLERI