Improving the Learning of the Limits of Numerical Sequences through the Maple Computer Mathematics System
151 360
Keywords:
сандық тізбектің шегі, математикалық талдау пәнін оқыту, оқыту нәтижелері, дидактикалық мақсат, Maple компьютерлік математика жүйесі.Abstract
The article discusses organizational measures for training future specialists in mathematics using computer mathematics tools, tasks, defining approaches and positions, planning research directions, determining the expected result, evaluating results and other issues of improving activities. It is shown that the educational activity of studying the theory of limits using computer mathematics plays an important role in the formation of students' opportunities for the comprehensive manifestation of creative abilities, the development of knowledge and research abilities, active independent work, work planning, individual or collective work that must be performed to achieve a result, which must be performed to achieve a result. The corresponding themes related to the theory of limits are listed in accordance with the state general educational standards of education of the specialties “Mathematics” of the Ministry of Education and Science of the Republic of Kazakhstan, the content of conceptual curricula for the study of the theory of limits, scientific and methodological foundations of topics conducted in lectures and practical classes, problem tasks corresponding to their mastering the formation of skills at four levels. Their assimilation, corresponding to the activities of students related to the formation of four-level competencies, the goals of achieving results in practical classes and calculating the limits of numerical sequences using the Maple computer mathematics system.
References
ПАЙДАЛАНЫЛҒАН ӘДЕБИЕТТЕР ТІЗІМІ
Калимбетов Б.Т., Омарова И.М. Математикалық талдауды үйренуде студенттердің жобалау-зерттеу іс-әрекеттері // Абай атындағы ҚазҰПУ Хабаршысы. – 2014. – №4 (44). – Б. 8–12.
Калимбетов Б.Т., Ибрагимов Р., Ташпынар М., Омарова И.М. Студенттердің шектер теориясын меңгерудегі жобалау-зерттеу іс-әрекеттерінің педагогикалық шарттары // Ясауи университетінің хабаршысы. – 2019. – №3(113). – Б. 114–123.
Калимбетов Б.Т., Омарова И.М. Формирование проектных и исследовательских умений студентов при обучение математическому анализу // Вестник ЗКГУ им. М. Утемисова. – 2017. – №3(67). – C. 52–62.
Калимбетов Б.Т., Омарова И.М. Проектно-исследовательская деятельность студентов математических специальностей при изучении приложений пределов // Вестник ПГУ им. С. Торайгырова. Сер. Педагогика. – 2016. – №3. – С. 230–237.
Калимбетов Б.Т., Омарова И.М. Formation of project-and research skills of student in calculation of limits // Third Intern. Conf. on Analysis and Appl. Math. – Almaty, 2016. – 192 p. 6. Калимбетов Б.Т., Омарова И.М. Pedagogical conditions for project - research activity of students during the study theory of limits // Bulletin of Abay KazNPU. Ser. Pedagogy. – 2017. – №3 (55). – P. 75–81. 7. Kalimbetov B., Kalmatayeva B., Ibragimov R., Omarova I. Training and research studies of future bachelor’s mathematicians during the study limits // Opcion, Año 35, No. 88 (2019): 346-363 ISSN 1012-1587 / ISSNe: 2477-9385.
Калимбетов Б.Т., Омарова И.М. Теория пределов и асимптотические разложения: Учебное пособие. – Шымкент: Әлем, 2017.– 107 с. 9. Калимбетов Б.Т., Омарова И.М. Проблемные ситуации на основе графиков функций при обучении математическому анализу // Вестник ПГУ им. С.Торайгырова. Сер. Педагогика. – 2018. – №3. – С. 222–230.
Калимбетов Б.Т., Омарова И.М. Дифференциалдық есептеулердің қолданысын үйренуде студенттердың жобалау-зерттеу құзіреттелігін дамыту // Ясауи университетінің хабаршысы. – 2017. – №3. – Б. 3–13.
Калимбетов Б.Т., Омарова И.М. Использование СКМ Maple при обучении студентов пределам функции // Матер. Межд. конф. «Проблемы совр. непрерыв. образования: Инновации и перспективы». – Ташкент, 2018. Ч. I. – С. 325–326.