The Modern Methods of Teaching Kazakh as a Second Language

305 151

Authors

  • K. Kadasheva I. Altynsarin National Academy of Education
  • U. Assanova L.N. Gumilyov Eurasian National University
  • A. Myrzakhanova Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University

Keywords:

teaching methods, modern technologies, communicative competencies, intercultural communication, lesson examples.

Abstract

The extension of the social sphere of the state language, the increase of people number with the different social categories (government employees, entrepreneurs, politicians, foreigners, students, etc.) aspiring to study language, currently testify to the relevance of Kazakh language teaching as a second language.The rational use of technical means, the effective use of language modern teaching in the process of teaching Kazakh as a second language, helps to enhance the learning and cognitive activity of the student and increase interest in the subject.
The article discusses the direct, consciously practical, audiolinguistic, audiovisual, suggestopedical methods of Kazakh language teaching and studies other methods of oral speech teaching and lesson examples are presented.

References

Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президенті Н.Ә.Назарбаевтың Қазақстан халқына Жолдауы. – Астана, Ақорда, 2012 жыл 14 желтоқсан. https://www.akorda.kz.

Пассов Е.И., Кибирева Л.В., Колларова Э. Концепция коммуникативного иноязычного образования: Методическое пособие для русистов (электронное издание). – М.: СПб: «Златоуст», 2015. – 200 с.

Щукин А.Н. Методика обучения речевому общению на иностранном языке: учебное пособие для преподавателей и студентов языковых вузов. – М., 2014. – 454 с.

Китайгородская Г.Л. Интенсивное обучение иностранным языкам. Теория и практика. – М., 1992. – 254 с.

Федотова Н.Л. Методика преподования русского языка как иностранного (практический курс). 2-е изд. – СПб: Златоуст, 2016. – 192 с.

Балыхина Т.М. Методика преподования русского языка как неродного (нового): учеб. пособие. – 2-е изд., испр. – М.: РУДН, 2010. – 188 с.

Кулубина Н.В. Зачем, что и как читать на уроке: Методическое пособие для преподователей русского языка как инностранного. – СПб.: Златоуст, 2015. – 224 с.

Капитонова Т.И., Московкин Л.В., Щукин А.Н. Методы и технологии обучения русскому языку как иностранному. – М.: Русский язык. Курсы, 2009. – 312 с.

Акишина А.А., Каган О.Е. Учимся учить. Для преподавателя русского языка как иностранного. – 3-е изд., испр. и доп. – М.: Русс.язык. Курсы, 2004. – 256 с.

Қадашева Қ. Қазақ тілін оқыту әдістемесі. – Алматы: «Мұрагер» баспа үйі, 2005. – 176 б. 11. Лозанов Г. Суггестопедия при обучении иностранным языкам // Методы интенсивного обучения иностранным языкам. – Вып. 1. – М., 1973. – С. 9–17.

Исабекова Г.Б. және т.б. Германияның білім беру жүйесіндегі CLIL технологиясының қазіргі жағдайына салыстырмалы талдау // Ясауи университетінің хабаршысы. – 2019. – №2 (112).

Тер-Минасова С.Г. Язык и межкультурная коммуникация. – М.: Слова, 2000. – 163 с.

«Егемен Қазақстан» газеті, 9 қаңтар 2020 ж. https://www.inform.kz/kz/kasym-zhomart-tokaevtyn-abay-zhane-ХХІ-gasyrdagy-Kazakstan-atty-makalasy_a3601880

Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного / сост. Л.В. Московкин, А.Н. Щукин. – М.: Русский язык: Курсы, 2010. – 552 с.

Курбакова М.А. Способы оптимизации процесса обучения иностранному языку (современное применение психотерапевтического метода доктора Лозанова) // Язык и культура. – №3(35). – 2016. – С.137–146.

Published

2020-09-30