Spelling of the Language of Outdoor Visual Advertising

75 101

Authors

  • Koshanova N.D. Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University
  • Zhylkybay G.K. Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University

Keywords:

advertising language, outdoor advertising, sociolinguistics, advertising text, spelling.

Abstract

In Turkestan, advertising in a market economy has become an integral part of the social life of the city. Advertising is politics, economics, culture, the ideology of the city and activities combined with linguistic science, which should attract the attention of the country. It is obvious that advertising in Turkestan permeates all spheres of human activity and meets the needs of society. The effectiveness of an advertising campaign depends on the rationality of the language design of the advertising text. An important point in the preparation of an advertising text is the choice of language means used in the text, compliance with spelling rules. The identification of the features of the language of the advertising text within the framework of advertising propaganda is carried out within the framework of sociolinguistics, pragmalinguistics, functional stylistics and the theory of communicative linguistics. From a linguistic point of view, there is an interest in language.

The correct understanding of the psycholinguistic effectiveness of advertising impact is an assessment of the direct relationship between advertising and the sale of goods, that is, the ability of advertising to influence consumer preferences. More importantly, advertising is understandable to the consumer, it is designed in such a way as to attract attention, be easily remembered and evoke positive emotions. The problems of the theory of psycholinguistics in this direction include the psychological structure of the perception of advertising and, accordingly, advertising activities. The cognitive component depends on a person's perception of advertising information.

The main characteristic of the article is the increasing role of Turkestan advertising in the development of society, in particular, significant activity in the development of tourism, patterns of participation, features of the use of language units in psychological impact, the spelling of advertising, how well spelling patterns are observed at the linguistic level, consideration of ways to convey spelling principles in the language of Turkestan advertising.

References

Булатова Э.В. Стилистика текстов рекламного дискурса. – Екатеринбург: Издательство Уральского университета, 2012. – 265 с.

Қазақ тілінің түсіндірме сөздігі. Т.3. – Алматы: Ғылым, 1974. – 735 б.

Бекболатұлы Ж. Жарнама негіздері. – Алматы: Экономика, 2009. – 150 б.

Солтанбекова Ғ.Ә. Қазақ жарнамалары: тілдік сипаты және олардың ықпал ету қызметі: филол. ғыл. канд. .... автореф. – Алматы, 2001. – 29 б.

Асанбаева С.А. Жарнама саласында мемлекеттік тілді қолданудың социолингвистикалық өзекті мәселелері: филол. ғыл. канд. ... автореф. – Алматы, 1999. – 28 б.

Түркістан облысында сыртқы (көрнекі) Түркістан жарнамасының елді мекендердегі үй-жайлардың шегінен тыс ашық кеңістікте, жалпыға ортақ пайдаланылатын автомобиль жолдарының бөлінген белдеуінде, елді мекендерден тыс жердегі үй-жайлардың шегінен тыс ашық кеңістікте және жалпыға ортақ пайдаланылатын автомобиль жолдарының бөлінген белдеуінен тыс жерде орналастыру тәртібі мен шарттары туралы қағидаларын бекіту туралы. Түркістан облыстық мәслихатының 2019 жылғы 1 қарашадағы №43/465-VI шешімі. [Электронды ресурс].URL: https://adilet.zan.kz/kaz/docs/V19U0005264/info (қаралған күні: 02.02.2023)

Сыздықова Р. Сөз құдіреті. – Алматы: Санат, 1997. – 224 б.

Уәли Н. Қазақ сөз мәдениетінің теориялық негіздері: филол. ғыл. док. ... дисс. – Алматы, 2007. – 328 б.

Ухова Л.В. Эффективность рекламного текста. – М.: Директ-Медиа, 2014. – 220 с.

REFERENES

Bulatova E.V. Stilistika tekstov reklamnogo diskursa [Stylistics of advertising discourse texts]. – Ekaterinburg, Izdatelstvo Uralskogo universiteta, 2012. – 265 s. [in Russian]

Qazaq tilinin tusindirme sozdigi [Explanatory Dictionary of the Kazakh language]. T.3. – Almaty: Gylym, 1974. – 735 b. [in Kazakh]

Bekbolatuly J. Jarnama negizderi [Basics of advertising]. – Almatı: Ekonomika, 2009. – 150 b. [in Kazakh]

Soltanbekova G.A. Qazaq jarnamalary: tildik sipaty jane olardyn yqpal etu qyzmeti [Kazakh ads: linguistic character and their influence function]: fïlol. gıl. kand. … avtoref.– Almatı, 2001. – 29 b. [in Kazakh]

Asanbaeva S.A. Jarnama salasynda memlekettik tildi qoldanudyn sociolingvistikalyq ozekti maseleleri: filol. gyl. kand. … avtoref. – Almatı, 1999. – 28 b.

Turkistan oblysynda syrtqy (korneki) Turkistan jarnamasynyn eldi mekenderdegi ui-jailardyn sheginen tys ashyq kenistikte, jalpyga ortaq paydalanylatyn avtomobil joldarynyn bolingen beldeuinde, eldi mekenderden tys jerdegi ui-jailardyn sheginen tys ashyq kenistikte jane jalpyga ortaq paydalanylatyn avtomobil joldarynyn bolingen beldeuinen tys jerde ornalastyru tartibi men sharttarı turaly qagidalaryn bekitu turaly. Turkistan oblystyq maslihatynyn 2019 jylgy 1 qarashaga №43/465-VI sheshimi [Decision of the Turkestan regional maslikhat]. [Electronic resource]. URL: https://adilet.zan.kz/kaz/docs/V19U0005264/info (qaralgan kuni: 02.02.2023) [in Kazakh]

Syzdyqova R. Soz qudireti [The power of the word]. – Almaty: Sanat, 1997. – 224 b. [in Kazakh]

Uali N. Qazaq soz madenietinin teorialyq negizderi: filol. dyl. dok. ... dıss. [Theoretical foundations of Kazakh word culture: Diss. … doc. philol. science]. – Almaty, 2007. – 328 b. [in Kazakh]

Uhova L.V. Effektivnost reklamnogo teksta [Effectiveness of the advertising text]. – M., 2014. – 201 s. [in Russian]

Published

2023-06-30