Pedagogical and Psychological Concepts of the Category «Spiritual Worldview» and «Spirituality»
144 95
Keywords:
spiritual worldview, spirituality, education, upbringing, society, consciousness, thinking, existence.Abstract
The problem of developing the spiritual worldview and spirituality was the development of society at all stages. The spiritual worldview and spirituality of the individual, teachers in society 162
changed depending on the level of the social structure of the state and its ideology, religious and secular views, the development of pedagogical science. Therefore, the spiritual worldview and spirituality of the whole society is one of the most important characteristics of the pedagogical preparation of the individual. The research problem is relevant in the framework of the program «Rukhani zhangyru». Therefore, we believe that a set of activities under the program is the core of this topic. Spiritual worldview and spirituality is the most important issue in the context of globalization. The purpose of this article is to generalize and systematize this problem, to determine the role and place of the spiritual worldview and spirituality. To achieve the purpose, this study discusses some of the findings of scientists on the problem of spiritual worldview and spirituality in
education. The discussed fundamental principles of development and existing scientific works on the problem of spiritual worldview and spirituality. Many actual issues can be considered in the notion of concept since these categories has not yet been studied in science. In this article special attention is paid to spiritual worldview and spirituality and its basic concepts, which is one of the most important problems in pedagogy and psychology. The article the relevance and importance of theoretical understanding of the data category. Presented some theoretical problems of the formation and preservation of spiritual worldview and spirituality.
References
Назарбаев Н.Ә. Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру // Егемен Қазақстан. – 2017. – 12 сәуір.
Кант И. Критика способности суждения / Перевод с немецкого Н. Соколова. – СПб: Азбука, 2019. – 444 с.
Абдильдин Ж.М. Проблема начала в теоретическом познании. – А.: Наука, 1967. – 259 с.
Философия в современном мире: стратегия развития // Материалы І Казахстанского философского конгресса. – Алматы: Институт философии, политологии и религиоведения КН МОН РК, 2013. – 818 с.
Өтешова Б.Қ. Жоғары сынып оқушыларының ұлттық дүниетанымын халық тағылымы материалдары арқылы дамытудың педагогикалық шарттары: Пед. ғыл. кан. ... дис. авторефер.: 13.00.01 – Жалпы педагогика, педагогика және білім тарихы, этнопедагогика. – Алматы: Ы. Алтынсарин атындағы Қазақ білім академиясы, 2004. – 32 б.
Қорқыт ата кітабы. Оғыздардың батырлық жырлары: Эпос / Орыс тілінен аударған Ә. Қоңыратбаев, М. Байділдаев. – А.: Жазушы, 1986. – 128 б.
Әл-Фараби. Таңдамалы трактаттары / Құраст. Ә. Нысанбаев, Ғ. Құрманғалиева, Ж. Сандыбаев. – А.: Арыс, 2009. – 656 б.
Құтты білік / Көне түрк тілінен аударған, алғы сөзі және түсініктерін жазған А. Егеубай. – А.: Өлке, 2006. – 640 б.
Иассауи Қ.А. Диуани хикмет: Ақыл кітабы. – А.: Өнер, 2007. – 312 б.
Құнанбайұлы А. Шығармаларының екі томдық толық жинағы. – А.: Жазушы, 2003. – Т. 1: Өлеңдер мен аудармалар. – А.: Жазушы, 2002. – 296 б.; – Т. 2: Өлеңдер мен аудармалар. – 336 б.
Уәлиханов Ш. Алты томдық жинақ. – А.: Таймас, 2010.
Құдайбердіұлы Ш. Үш анық / Жауапты ред. А. Сейдімбеков. – А.: Қазақстан, Ғақлия, 1991. – 80 б.
Байтұрсынов А. Шығармалары: өлеңдер, аудармалар, зерттеулер. – А.: Жазушы, 1989. – 319 б.
Дулатов М. Оян, қазақ! Роман, өлең-жырлар, әңгімелер. – А.: Атамұра, 2003. – 192 б.
Жұмабаев М. Педагогика. – А.: Ана тілі, 1992. – 160 б.
Қайта оралған қаламгер / Құраст. В.Қ. Күзембаева. – А., 2003. – 272 б. 17. Griffioen, S. (2012). On worldviews. Philosophia Reformata, 77(1)7 – P. 19–56.
Walker, K. (2004). Teachers and teacher world-views // International Education Journal. – №5(3). – Р. 433–438.
Brummelen, H., Koole, R., Franklin, K. (2004). Transcending the Commonplace: Spirituality in the Curriculum // Journal of Educational Thought. – №38(3). – Р. 237–254.
Glanzer, P., Talbert, T. (2005). The impact and implications of faith or worldview in the classroom. The priority and importance of character // Journal of Research in Character Education. – №3(1). – Р. 25-42.
Hufford, D. (2014). Worldview understandings and teacher authenticity // Journal of Philosophy and History of Education. – №64(1). – Р. 135–148.
Akhmetova, A.I, Shirinbaeva, G.K., Axakalova, Z.K., Tasilova, N.A., Zhubaniyazova, A.O. Experimental study of psychological and pedagogical readiness of the future teachers for moral and spiritual development of senior school students // International Journal of Environmental and Science Education. – №11(18). – 2016. – Р. 11261–11282.
Syihabuddin. Spiritual pedagogy: an analysis of the foundation of values in the perspective of best performing teachers // International Journal of Education. – 2017. – №10(1). – Р. 27–33. – Doi: 10.17509/ije.v10i1.8022.
Mahmoudi, S., Jafari, E., Nasrabadi, H.A., Liaghatdar, M.J. Holistic education: an approach for 21 century // International Education Studies. – 2012. – №5(2). – Р. 178–186. – Doi:10.5539/ies.v5n3p178.
Thakur, K., Singh, J., Kaur, P. A Study of Spirituality at Work and Organisational Commitment of University Teachers // Pertanika Journal of Social sciences and Humanities. – 2017. – №25(4). – Р. 1501–1514.
Шагардинова Е. Генезис феномена духовности в педагогическом и психологическим аспектах воспитания личности // Научные ведомости. Серия Гуманитарные науки. – 2014. – №26 (197). – Выпуск 24. – С. 147–153.
Шагардинова Е. Генезис феномена духовности в философском и педагогическом аспектах воспитания личности // Вестник университета. – 2014. – №17. – С. 347–351. 28. Заховаева А.Г. Девальвация личности: откуда черпать человеческое? // Философия и общество. – 2005. – №3 (40). – С. 110–120.
Пазекова Г.Е. Духовность личности как психологический феномен // Акмеология. – 2005. − №2. – С. 77–79.
Ценностные основания психологической науки и психология ценностей / Отв. ред. В.В. Знаков, Г.В. Залевский. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2008. – 344 с.
Хохлов С.И. К понятию о духовности // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. – Педагогика и психология. – 2010. – №4. – С. 34-39.
Штумпф С.П. Творческая составляющая духовности // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. – 2011. – №4 (10). – Ч. ІІ. – С. 199-203.
Данилкова М.П. К вопросу о проблемах духовного обновления общества // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. – 2012. – №1 (15). – Ч. ІІ. – С. 57-60.
Борытко Н.М. Этическая концепция духовно-нравственного воспитания // Грани познания. – 2012. – №3 (17). – С. 29-32.