PROBLEMS OF APPLICATION OF ACTIVE LEARNING METHODS IN PHYSICS AND METHODS OF SOLUTION

235 174

Authors

  • A. SARYBAYEVA Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University
  • Zh. DARIBAY Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University
  • G. SAMBETOVA Khoja Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University

Keywords:

physics, natural sciences, methods of active learning, problem, case study

Abstract

This article discusses the problems that arise when using active methods of teaching physics in the educational process according to the updated curriculum, and ways to solve them. The analysis of documents, survey methods, analysis of the results of scientific research on the topic. Analysis of domestic and foreign articles. As a result of the study, problems, difficulties and a number of ways to solve them were identified when using active teaching methods by teachers of physics and natural science.
In addition, the classification and benefits of active teaching methods are presented. Examples of active physics lessons, practical exercises are considered. It guides students in solving theoretical problems and issues of daily life. It is convenient to systematize a large amount of information in lectures and practical exercises, where the main issues of the topic are explained and recommendations for independent study of the material are given.
The results of scientific research can be a useful and auxiliary tool for students, young professionals, teachers of physics and natural science in higher and special educational institutions.

References

Бабаев С.Б., Оңалбек Ж.К. Жалпы педагогика: Оқулық. – Алматы: Нұр-пресс, 2005. – 228 б.

Активные методы в педагогической и воспитательной деятельности в условиях реализации ФГОС (для слушателей Pedcampus) / Консалтинговая группа. – Москва: Финиум, 2014. – 221 с.

Білім мазмұнын жаңарту аясында (7–9-сыныптарда) «Физика» оқу пәнін оқыту бойынша әдістемелік ұсынымдар. Әдістемелік ұсынымдар. – Астана: Ы. Алтынсарин атындағы Ұлттық білім академиясы, 2018. – 120 б. 4. Кузнецова Г.Д. Проблема качества образования в современной школе // Bысшая школа: опыт, проблемы, перспективы. – 2017. – С. 435–438. 5. Ozcan O., Gercek C. What are the pre-service physics teachers’ opinions about context based approach in physics lessons? // Procedia-Social and Behavioral Sciences. – 2015. – Т. 197. – С. 892–897. 6. Marušić M., Sliško J. High-school students believe school physics helps in developing logical but not creative thinking: Active learning can change this idea // European Journal of Physics Education. – 2017. – Т. 5. – №. 4. – С. 30–41. 7. Drăghicescu L.M. et al. Application of problem-based learning strategy in science lessons–Examples of good practice // Procedia-Social and Behavioral Sciences. – 2014. – Т. 149. – С. 297–301.

Deslauriers L. et al. Measuring actual learning versus feeling of learning in response to being actively engaged in the classroom //Proceedings of the National Academy of Sciences. – 2019. – Т. 116. – №. 39. – С. 19251–19257. 9. Смолкин А.М. Методы активного обучения. [Электронды ресурс]. URL: http://k67.mskcollege.ru.
6.&nbsp

Мұғалімге арналған нұсқаулық. «Назарбаев Зияткерлік мектептері» ДББҰ Педагогикалық шеберлік орталығы, 2015. – 48 б. 11. Куанышбаева З., Мамадияров М., Мусаева М. Белсенді оқыту тәсілдерінің тиімділігі. [Электронды ресурс]. URL: http://orleunursultan.kz/kz/2017/09/belsendi-o-y-tu-t-silderini-tiimdiligi 12. Девдариани Н.В. Требования к организации учебного процесса на основе активных методов обучения // Региональный вестник. – 2020. – №7. – С. 64–65. 13. Бодряков В.Ю., Воронина Л.В. Проблемы качества математического образования в педагогическом вузе и пути их решения // Педагогическое образование в России. – 2018. – №2. – С. 46–58. 14. Елена В.Ф. Активные методы обучения в системе высшего образования-современный взгляд на проблему обучения // Евразийский союз ученых. – 2020. – №3–4(72). – С. 14–26. 15. Киселев А.А. Использование активных методов в обучении студентов как современная проблема высшего образования // Образование, инновации, исследования как ресурс развития сообщества. – 2018. – С. 68–71. 16. Baran M., Maskan A., Yasar S. Learning Physics through Project-Based Learning Game Techniques // International Journal of Instruction. – 2018. – Т. 11. – №2. – С. 221–234.

Сарыбаева Ә.Х., Тұрмамбеков Т.А., Серікқызы А. Болашақ физика мұғалімдерінің функционалдық құзыреттілігін сын тұрғысынан ойлау технологиясы арқылы қалыптастыру // Ясауи университетінің хабаршысы. – 2019. – №1. – Б.141–147.

Әлімов А. Интербелсенді әдістерді жоғары оқу орындарында қолдану: Оқу құралы. – Алматы, 2009. – 263 б.

Қойлық Н.О., Каупенбаева С.М. Оқу үрдісінде проблемалық оқытуды қолданудың тиімділігі: әдістемелік нұсқаулық. – Алматы: «Өрлеу» БАҰО» АҚФ ҚР ББЖҚБАРИ, 2019. – 38 б. 20. Метод case-study (кейс-стади). [Электронды ресурс]. URL: https://www.sites.google.com/site/metodcasestudy/lekcii].

Румянцева Р.В. Урок в конце года // Физика в школе. Научно-методический журнал. – 2002. – №3. – С. 33.

Иванова Т.А. Пушкинский урок // Физика в школе. Научно-методический журнал. – 2000. – №4. – С. 35.

Downloads

Published

2021-09-30

Issue

Section

PEDAGOGY AND METHODS OF TEACHING