Pedagogical Thoughts of M. Zhumabayev (about the Content of the Teacher's Functional Work

450 175

Authors

  • T. Abdikadyrova Taraz Regional Pedagogical University
  • Е. Abdimomynov Abay Kazakh National Pedagogical University
  • А. Baimbetova Taraz Regional Pedagogical University

Keywords:

holder of a high mission, intellectual potential, global field, pedagogical propensity, pedagogical tactics, pedagogical justice, unified elements, training system.

Abstract

Before applying any technology, we must take into account that its elements, although not a complete system, are reflected in the works of teachers of our native people. Because every nation, every country has its own psychological specifics and its own spiritual Outlook, in a word, the national code. The ability to correctly use this code in the educational process requires high pedagogical skills. For example, the technology of critical thinking and developmental learning in the Cambridge system is reflected in the thoughts of M. Zhumabayev, the poet-thinker of our people, the author of the famous work «Pedagogy», which was written in the early ХХth century in an integral and consistent form. The article discusses the pedagogical views of M. Zhumabayev in accordance with modern requirements in pedagogy. Based on the work «Pedagogy», the professional orientation of the teacher's personality, the subtleties of the teacher's profession, professional and pedagogical inclinations and flexibility are analyzed. The article describes in detail the features of the teacher's
personality, such as pedagogical duty and responsibility, pedagogical ethics and pedagogical tact, pedagogical justice and authority of the teacher, the culture of scientific and pedagogical thinking. The purpose of the article is to consider the best modern technologies necessary for a modern education system, and its integral system, its unified elements based on the works of the honored worker M. Zhumabayev in the field of pedagogy of the native people.

References

Назарбаев Н.Ә. Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру. – 12 сәуір 2017 ж. [Электронды ресурс]. URL: https://www.akorda.kz/kz/events/akorda_news/press_conferences/memleket-basshysynyn-bolashakka-bagdar-ruhani-zhangyru-atty-makalasy 2. Борaнбaев Ж., Омaровa Л. Қaзaқ мектептерінде «Кембридж» тәсіліне негізделген жaңaшa оқытудың бүгінгі бaспaлдaқтaры. – Aлмaты: Білім, 2012. – 272 б. 3. Жұмaбaев М. Шығaрмaлaры (әдеби бaсылым). 2-том: Әңгіме, ғылыми еңбек, мaқaлaлaр, aудaрмaлaр, жaриялaнбaғaн өлеңдер / Құрaст. С. Жұбaниязов. – Aлмaты: Жaзушы, 2013. – 376 б.

Abdimomynov Y., Abdikadyrova T., Smanov B., Sarsembaeva M., Shormakova S. Problems of Humanism in M. Auezov’s. Jour of Adv Research in Dynamical & Control Systems, Vol. 11, No. 5, 2019. Received: 1М.Ж8 Mar 2019/Accepted: 17 Apr 2019. Page 401–408.

Turgunov Y., Abdimomynov Y.B., Smanov B., Shakhanova R., Naimanbaev A., Kenan Koch. The Problem Of Elimination Of Illiteracy By Writing Textbooks In The Steppe. Esta revista fue editada en formato digital por el personal de la Oficina de Publicaciones Científicas de la Facultad Experimental de Ciencias, Universidad del Zulia. Maracaibo – Venezuela. Opción, Año 35, No. 88 (2019): Page 543–566. ISSN 1012-1587/ISSNe:2477-9385.

Жұмабаев М. Шығармалары: – Алматы: Жазушы, 1989. – 448 б.

Әбілова З.Ә. Этнопедагогика. – Алматы: Ғылым, 1997. – 265 б.

Қалиев С.Қ., Майғаранова Ш., Нысанбаева Ғ. Тәрбие хрестоматиясы. – Алматы: Ғылым, 2001. – 330 б.

Подласый И.П. Педагогика: 100 вопросов 100 ответов: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. – Москва: Владос пресс, 2001. – 321 с.

Рысбекова А.К., Мейрбекова Г.П., Пилтен Г., Шалабаева Ж.С. Жаңартылған білім мазмұны – жаңашылдыққа бастау // Ясауи университетінің Хабаршысы. – 2019. – №3. – Б. 176–187.

Абдықадырова Т. Алаш қайраткерлерінің мұралары негізінде ұлттық тұлға қалыптастыру. – Алматы: Қазақ университеті, 2008. – 224 б.

Ұлттық поэзия падишасы: ұлы ақын Мағжан Жұмабаевтың өмірі мен шығармашылығы туралы / Құраст. Ф.Қ. Бектұрбекова. – Алматы: Орталық ғылыми кітапхана, 2001. – 285 б.

Published

2020-12-30

Issue

Section

PEDAGOGY AND METHODS OF TEACHING